Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
23 jan 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Direct al een unieke vliegtuigvondst op Eelde

Raak! Explosive Clearance Group Wijchen doet zeer bijzondere vondst van oude eendekker op Vliegveld Eelde.

Terwijl ECG eergisteren aan u haar nieuwe Projectleider en adviseur Vliegtuigbergingen introduceerde, rinkelde de telefoon. Al snel volgden foto`s via de Whatsapp en er bleken vliegtuigresten gevonden te zijn door het ECG-team van Wesley van Rijsbergen en Steven Jonkers met verder onder meer Martijn de Keijzer. Ze handelden kordaat en schakelden meteen de Bergingsofficier KLu majoor Bart Aalberts in en ook onze nieuwe collega Coen Cornelissen, de adviseur Vliegtuigbergingen werd gevraagd om naar de projectlocatie te komen.

Het bleek dat de resten in de toplaag, niet dieper dan een meter onder het maaiveld, met nagenoeg één grote hap van de zestonner van ECG al op de kant was gelegd. De vliegtuigbrokken hadden in een dicht gewerkte bomkrater gelegen. Op vliegveld Eelde spoort ECG conventionele munitie (CE) in opdracht voor GroenLeven B.V. op, omdat laatstgenoemde op de te doorzoeken percelen een zonnepanelenpark gaat plaatsen.

De foto`s die geappt werden, lieten echter niet bepaald bekende vliegtuigstukken zien… Een kleine stermotor, stukken hout, rare buisjes en tenslotte een telefoontje van Steven Jonkers met de melding van “rare wielen met spaken.” “Wielen met spaken? Kleine motor? Waar hadden we dit eerder gehoord?” Een kort onderzoek in het archief leverde op dat de KLu Bergingsdienst in 1963, na het droogleggen van de polder, ook al van die ‘rare spaakwielen’ hadden gevonden. Toen bleek het om een Duitse Gotha G-IV bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog te gaan. Een voor in Nederland een unieke vondst! Meteen was de aandacht getrokken en dus reisden we deze ochtend al heel vroeg af naar Eelde. Dit zou voor in Nederland pas de tweede keer zijn dat een dergelijke vondst zou worden gedaan!

Op de kant van de locatie die benaderd was, lag een berg schroot in de vorm van pijpjes en vreemde stukken metaal. En inderdaad: daar lag een spaakwiel, met een lange as, lijkend op een fietswiel! Een blik op de motor leerde al snel dat het een kleine 5 cilinder stermotor was en dus waarschijnlijk een heel oud, maar civiel vliegtuig. Nogmaals werd de voormalig bomkrater geopend en nauwkeuriger onderzocht, hetgeen onder andere een carburateur in nieuwstaat opleverde. Alles lag bij elkaar en het betrof duidelijk een oud dumpgat.

Samen met de Bergingsofficier zijn we op zoek gegaan naar overige bewijzen en doken nogmaals in de archieven. Het leverde al snel op dat het per definitie geen militair vliegtuig was. Vliegveld Eelde was pas in 1931 in gebruik genomen dus een dubbeldekker uit de Eerste Wereldoorlog was het waarschijnlijk ook al niet meer. Onderwijl onderzochten we de diverse wrakstukken wat beteren al snel kon de adviseur Vliegtuigbergingen het messing motorplaatje vinden op de stermotor. En al die gegevens brachten ons tot de volgende reconstructie;

Hoogstwaarschijnlijk zijn de resten een vliegtuig van het type Pander. Op 09 juni 1931 namelijk, verongelukte de destijds uitermate populaire Haijo Hindriks op vliegveld Eelde. De piloot werd zwaar gewond uit de wrakstukken gehaald en onmiddellijk naar het ziekenhuis in Groningen gebracht, waar hij kort daarop overleed aan zijn verwondingen. Zijn vliegtuig, een Pander EC 60 met de rompcode PH-AEV, werd voor nader onderzoek opgeslagen in een hangar. Jaren later, op 10 mei 1940, tijdens de inval, werd de bewuste hangar door terugtrekkende Nederlanders vernietigd en de toch al zwaar toegetakelde brokstukken, raakten nóg meer beschadigd. Uiteindelijk werden de wrakdelen gestort in een bomkrater, waarna het geheel werd opgevuld met zand. En zo stuitte ECG bij toeval op deze bijzondere vondst!

Na overleg met de Bergingsdienst KLu, in hoofde van majoor Aalbers, die het gehele proces met grote tevredenheid heeft gevolgd, is besloten om de wrakdelen veilig te stellen door ECG en samen in overleg met GroenLeven B.V. voor in de nabije toekomst te gaan kijken voor een juiste, waardige museaal einddoel. Zodat uiteindelijk iedereen kan en mag genieten van dit prachtige juweeltje van een stermotor, als ook van de diverse andere gevonden voorwerpen. Wordt vervolgd!

Lees meer
11 okt 2018|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Bommen zoeken bij Markermeerdijk

Duizenden bommen en granaten werden er in de Tweede Wereldoorlog afgeworpen en afgeschoten boven Nederland. Een deel daarvan ontplofte niet. Zo’n scherpe granaat wil je niet opscheppen als je een vaargeul uitbaggert.

Dus dobbert er sinds half september een scheepje voor de kust van Uitdam om mogelijke nog niet ontplofte explosieven op te sporen. Ten noorden en ten zuiden van het dorp worden straks twee vaargeulen gebaggerd richting loswallen. Die zijn bedoeld voor de versterking van de Markermeerdijken die volgend jaar van start gaat. De loswallen komen bezuiden de camping en bij Kaap Uitdam. Maar eerst is er dus een ’bomcheck’ om te zorgen dat de kust veilig is voor de baggeraars. Dat gebeurt niet op goed geluk, zegt omgevingsmanager Bas van den Heuvel van de Alliantie Markermeerdijken. ,,Er is eerst historisch onderzoek gedaan naar Ongesprongen Conventionele Explosieven, zoals dat officieel heet. Zeven tot vijftien procent van die explosieven zijn niet afgegaan, dus kunnen ze gevaar opleveren bij bouwwerkzaamheden.’’

Bij het onderzoek in archieven en op kaarten zijn drie hot spots gevonden. Ver voor de kust van Hoorn is een vliegtuig neergestort, maar dat levert volgens Van den Heuvel geen gevaar op tijdens de dijkversterking. Daar is voor de bouwwerkzaamheden geen bommenonderzoek nodig. Bij Durgerdam is ook een vliegtuig neergestort waar mogelijk nog bommen of munitie in zitten. Dat vliegtuigwrak wordt volgend jaar onderzocht. Bij Uitdam gaat het nu om onderzoeksgebieden die in het schootsveld van fort Pampus lagen. Daar is in de oorlog geschut afgevuurd, voornamelijk om te oefenen. Maar bij het baggeren van vaargeulen in dat gebied wordt ieder risico uitgesloten. De vaargeul wordt 3,5 meter diep terwijl het er langs de kust nu een meter diep is.

De Explosives Clearance Group is door de Alliantie ingehuurd om met een boot met multisensor de bodem af te speuren. Ongeveer driekwart van het te onderzoeken gebied is volgens Van den Heuvel inmiddels gescanned. Als de data zijn verwerkt, is pas duidelijk of er mogelijk explosieven liggen. ,,Ze zien met de apparatuur van een conservenblikje tot een granaat, maar er kan ook een scheepsanker liggen waar de multisensor op reageert’’, zegt Van den Heuvel.

Als er bij de data-analyse een vermoeden is van een metalen voorwerp dat mogelijk een explosief kan zijn, gaan duikers dat onderzoeken. Speciaal opgeleide duikers, want het is een risicovol klusje. ,,Met spuitlansen en stofzuigers maken ze het metalen object vrij. Door alles wat dan opdwarrelt zie je onder water geen hand meer voor ogen, dus moeten ze op de tast het object onderzoeken.’’ Is er sprake van een explosief dan wordt de Explosieven Opruimingsdienst Defensie ingeschakeld om de boel onschadelijk te maken.

Bron: Noord-Hollands Dagblad, 10 oktober 2018

Lees meer
12 jul 2018|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Vliegtuigbom gedetoneerd in Middenmeer

Gisteren (11 juli 2018) heeft ECG de overdracht voltooid van een Britse vliegtuigbom. Uit een door ECG uitgevoerd vooronderzoek is gebleken dat er op de specifieke locatie in de buurt van de Zuiderkwelweg in Middenmeer een blindganger aanwezig zou kunnen zijn. Deze blindganger was eigenlijk bedoeld voor een bombardement op Duitsland. Het vliegtuig dat het explosief boven vijandelijk gebied zou moeten afwerpen, werd in de nacht van 12 op 13 juni 1941 boven Wieringen neergehaald en is kort daarna neergestort. Voordat het de grond raakte heeft het toestel haar bommenlast boven niet bewoond gebied gelost om zodoende eventuele burgerbevolking te sparen.

Op basis van het vooronderzoek is de bewuste locatie door explosievendeskundigen van ECG gedetecteerd. In mei dit jaar werd bevestigd dat het aanwezige object daadwerkelijk een vliegtuigbom betrof. Aangezien de bom van een zeer gevaarlijke ontsteker was voorzien, is er intensief overleg gevoerd tussen ECG, kabelmaatschappijen, aannemers, het waterschap, de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) en de gemeente. Hierop is besloten dat de bom ter plaatse vernietigd moest worden en niet getransporteerd werd. De springlocatie is hierna ingericht, waarbij met alle mogelijke veiligheidsaspecten rekening is gehouden.

Dit alles heeft geresulteerd in een succesvolle vernietiging van de vliegtuigbom, waarmee Nederland weer een stukje veiliger is geworden.

Lees meer
16 apr 2018|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

“Duiken naar bommen in de Vluchthaven”

Alsof Darth Vader uit de film Star Wars in de Gorcumse haven is geland. Het geluid van de ademautomaat van een duiker galmt over het water. Zijn collega op het dek van duikwerkschip Triton vraagt of alles in orde is, wanneer de duiker aanstalten maakt om in de diepte te verdwijnen.

De deskundigen van ECG (Explosive Clearance Group) speuren in opdracht van aannemer de Vries & van de Wiel de bodem van de Vluchthaven af. Noodzakelijk, want op de bodem kunnen nog explosieven uit de Tweede Wereldoorlog liggen. Daarom werd deze op voorhand in kaart gebracht met behulp van een sonarschip. Het leverde zeventien verdachte locaties op. Nadat is vastgesteld wat die voorwerpen zijn, begint de Vries & van de Wiel aan de enorme baggerklus.

Dat bedrijf is onderdeel van de DEME Group uit het Belgische Zwijndrecht, specialist op het gebied van baggerwerkzaamheden. Rijkswaterstaat heeft het ingehuurd om de klus te klaren. ,,Dit werk heeft de nodige voorbereiding gevraagd”, zegt Harro van der Plas, proces- en omgevingsmanager van de Vries & van de Wiel. ,,Eind 2015, begin 2016 zijn we daar al mee begonnen.”

Rijkswaterstaat wilde zelfs al eerder beginnen. ,,Maar de aanbesteding duurde langer, omdat het baggeren van de Vluchthaven uiteindelijk werd ondergebracht in een groter onderhoudscontract”, legt woordvoerder Anneke Heinecke uit. De Vluchthaven is al jaren op sommige plaatsen te ondiep voor de binnenvaart. ,,Maar de schippers kennen die plekken.”

Van der Plas staat op de oever nabij de aanlegsteiger voor de binnenvaart. Het duikwerkschip ligt er enkele meters vandaan. ,,Hier hoeven de duikers maar een relatief klein deel van de bodem te onderzoeken”, vertelt hij.

Aan de hand van een kaart laat hij zien hoe groot het deel precies is. Daarop staat een schematische afbeelding van de Vluchthaven. In het midden zijn meerdere tinten blauw te zien. Richting de oevers wordt het rood. In het deel waar watersportvereniging De Merwede haar steigers heeft, zijn louter tinten rood te zien. Dat deel wordt ook gebaggerd, maar hoort niet bij deze klus.

Ook ter hoogte van de steiger waar de binnenvaartschepen die gevaarlijke stoffen vervoeren voor anker gaan, is het roodgekleurd. De kaart is gemaakt bij aanvang van het werk, begin februari. Inmiddels is er al heel wat bagger van de bodem verdwenen. ,,Het geeft goed aan hoe omvangrijk deze klus is”, zegt Van der Plas.

Volgens Heinecke moet er zo’n 47.000 kubieke meter baggerspecie uit de haven worden gehaald. ,,De kosten van dit werk, inclusief het zoeken naar niet-ontplofte explosieven, zijn geschat op 750.000 euro. Een exact bedrag is niet te noemen omdat het deel uitmaakt van een groter project.” Ter hoogte van de Krinkelwinkel ligt het schip waarop een kraanmachinist de bagger uit het water haalt. ,,Dat gebeurt met uiterste precisie”, vertelt Van der Plas. ,,De kraanmachinist ziet via een beeldscherm in zijn kraan wat hij onder water doet. Niet letterlijk, maar schematisch. Dat zorgt ervoor dat hij tot op de centimeter nauwkeurig kan werken. Zo’n baggerklus lijkt gewoon een kwestie van scheppen, maar het is een kunst op zich en vraagt om vakmanschap.” De volle baggerschepen gaan naar een depot in het Hollands Diep.

Voordat de kraanmachinist met het baggerwerk kan beginnen, hebben de duikers dus eerst de bodem onderzocht. ,,Ze gebruiken daarvoor detectieapparatuur en bij grotere oppervlakten een raster dat ze laten afzinken. Zo kunnen ze vak voor vak onderzoeken. Ze werken aan de hand van GPS-coördinaten, waardoor de bodem letterlijk centimeter voor centimeter wordt afgezocht. Het zicht onder water is wisselend. Met name aan de kant is het water nog wel eens troebel.”

De duikers hebben inmiddels vastgesteld dat vijftien verdachte objecten geen bedreiging vormen. ,,Oude fietsen, ijzeren platen en een oude sluisdeur. Die lag in de hoek waar vroeger een sluisdeurendepot was. Dat lag onder water en bij het ruimen zijn ze er blijkbaar een vergeten.”

Het is tot nu toe de meest opmerkelijke vondst. Al is nog niet duidelijk wat de twee laatste objecten zijn. Die liggen midden in de vaargeul en worden pas in de loop van deze maand of volgende maand onderzocht door de duikers. Wanneer ook deze veilig blijken te zijn, kan het baggerwerk door en is de klus eind mei geklaard. ,,Mochten het wel explosieven zijn, ontstaat er een ander scenario”, vertelt Van der Plas. Een sluisdeur lag in de hoek waar vroeger een sluis­deu­ren­de­pot was. Dat lag onder water en bij het ruimen zijn ze er blijkbaar een vergeten.

Dan moet de gemeente Gorinchem in actie komen. Die heeft wettelijk de plicht om de vondst melden bij de Explosieven Opruimingsdienst Defensie. Die specialisten bepalen vervolgens wat er moet gebeuren. ,,Daar zijn draaiboeken voor”, zegt een gemeentewoordvoerder.

De scheepvaart moet sowieso rekening houden met het baggerwerk in de Vluchthaven.

,,Schippers kunnen de haven niet zo maar binnenvaren”, legt Heinecke uit. ,,Wie er wil aanleggen, moet dat overleggen met onze mensen van het Regionaal Verkeerscentrum in Dordrecht. Via onze berichten aan de scheepvaart is ook bekend dat er in de Vluchthaven gewerkt wordt.”

Bovendien staat op de Punt aan de Merwede ook nog eens twee tekstborden dat de scheepvaart op de rivier waarschuwt voor de werkzaamheden.

Leden van watersportvereniging De Merwede moeten ook over het ‘werkterrein’ als zij hun haven willen verlaten. Van der Plas: ,,Zij melden zich vooraf en krijgen een seintje wanneer het veilig is om te passeren. Van vrijdagavond tot en met zondag ligt het baggerwerk stil, dus dan kunnen ze de haven vrij in- en uitvaren.

Op andere dagen moet dat in overleg, met het oog op de veiligheid. Onderling overleggen onze mensen ook steeds met elkaar. Dat is nodig om de veiligheid te waarborgen. Niet alleen van de duikers, maar van iedereen op het water.”

Bron: AD, 15-04-2018

Lees meer
6 mrt 2018|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Regionaal Historisch Centrum Eindhoven

Voor een omvangrijk onderzoek naar mogelijk aanwezige conventionele explosieven in de bodem, voert de afdeling vooronderzoek van ECG momenteel archiefstudie uit in het Regionaal Historisch Centrum in Eindhoven. Zo te zien, zijn we hier nog wel even bezig!

Lees meer
28 feb 2018|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Opsporing op de Waddeneilanden

Door het lage water komen er veel Conventionele Explosieven (CE) vrij te liggen op één van onze projecten op de Waddeneilanden. Mooi moment voor ECG om weer een ruimslag te maken!

Lees meer
20 feb 2018|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Opsporing in de omgeving van Ooijen en Wannsum

Tijdens explosievenopsporing voor het project Ooijen – Wanssum worden door ECG met grote regelmaat achtergebleven munitieartikelen gemeten, aangetroffen en veiliggesteld. Tot nog toe zijn alle munitievondsten conform de verwachting zoals deze is verwoord in het door ECG uitgevoerde vooronderzoek. Zo zijn er diverse granaten van Duitse, Engelse, Amerikaanse en zelfs Russische makelij aangetroffen en uit de bodem verwijderd. Een risicovolle, maar belangrijke klus!

Lees meer
27 okt 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

In Volkel gaan weer bommen de lucht in

VOLKEL – Met twee doffe knallen kwam er in Volkel vrijdagmiddag een einde aan twee door Explosive Clearance Group BV (ECG) opgespoorde, Amerikaanse vliegtuigbommen uit de tweede wereldoorlog. De bommen lagen onder de bodem op een terrein aan Hoogveld Zuid, waar TPSolar nu kan beginnen met de bouw van een zonnepark.

De wegen in de omgeving waren voor de veiligheid korte tijd afgesloten. De grootste bom, duizend pond, stond rechtop in de grond, op drie meter diepte. Die was afgedekt met 400 kuub zand. De ontploffing van dit exemplaar veroorzaakte wel een zandpluim, maar veel minder groot dan de zwaarte van de bom zou doen vermoeden. Wel was op tweehonderd meter afstand de trilling van de explosie nog voelbaar.

Anders was het met de tweede bom, een 260-ponder. Die werd gevonden op zeventig centimeter onder het maaiveld. Die explosie veroorzaakte een enorme zandpluim die de lucht in ging. Volgens Antwan Verhoeven van de Explosieven Opruimingsdienst, die de bommen tot ontploffing bracht, was er bewust voor gekozen de explosieven niet naar het gemeentelijke springterrein verderop te verplaatsen. ,,Het waren allebei scherpe bommen”, alus Verhoeven. ,,Dan hadden we de ontstekingen eerst moeten demonteren. Dan moet er voor de veiligheid eerst een hele constructie omheen worden gebouwd. Wat we vandaag doen is veel eenvoudiger en sneller. we hebben gewoon slagpijpjes geplaatst bij de twee putten. We tellen af van drie tot een en dan gaan ze.”

En zo ging het ook. Amper een kwartier na de ontploffing werden de wegen in de omgeving weer vrijgegeven. Volgens de Udense wethouder Frans van den Berg komt er nu nog een nacontrole van het terrein, waarna gestart wordt met de bouw van het zonnepark. Die neemt enkele maanden in beslag.

Bron: Brabants Dagblad (27-10-2017)

Lees meer
27 sep 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Bom uit Tweede Wereldoorlog ontploft bij Airport Twente

Explosive Clearance Group BV (ECG) heeft dinsdagmorgen een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog gevonden op Twente Airport. De bom is later op de dag door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) tot ontploffing gebracht. Dat gebeurde om iets voor zes uur ’s middags. Het explosief, een zogeheten 500-ponder van Engelse makelij met een chemische ontsteking, lag op circa vijftig meter afstand van de start- en landingsbaan van het vliegveld.

Het lokaliseren en gecontroleerd tot ontploffing brengen van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog op het terrein van de voormalige vliegbasis is al zeven jaar aan de gang. In 2010, toen het terrein eigendom werd van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel is met Defensie afgesproken dat het gehele gebied zal worden geïnventariseerd op nog aanwezige oorlogsexplosieven en dat deze onschadelijk worden gemaakt.

Woordvoerster Joukje Hijlkema van gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT) verwacht dat de EOD nog ‘geruime tijd’ met het lokaliseren en ruimen van de explosieven bezig zal zijn. Voor de ontploffing van de Engelse 500-ponder was de omgeving rond de start- en landingsbaan afgezet door de Koninklijke Marechaussee. Omwonenden zijn na de vondst van de bom geïnformeerd.

Bron: Dagblad Tubantia (dd. 26-09-2017)
Video: Klik hier

Lees meer
25 sep 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Vliegtuigbom ontmanteld in Maas bij Venlo

De Explosieven Opruimingsdienst heeft zondagochtend een Engelse vliegtuigbom in de buurt van Venlo onschadelijk gemaakt. Omwonenden moesten als veiligheidsmaatregel twee uur lang binnen blijven. Ook lag het vaar- en luchtverkeer stil. Om 10.40 uur werd het gebied weer vrijgegeven.

De 500-ponder uit de Tweede Wereldoorlog lag in de Maas in de buurt van het Maasveld in Tegelen. De EOD moest de bom daarom onder water demonteren en “dat gebeurt niet vaak”, zegt een woordvoerder tegen L1. “Gelukkig is het water in de Maas vrij helder en konden we alles goed zien.”

Ingewikkelde klus

De ruimploeg is gisteren al begonnen met de voorbereidingen. “De bom is toen gestabiliseerd en de ontsteking is uitgegraven. Vandaag is een mechanische klemplaat gemonteerd zodat de ontsteking op afstand uit de bom gehaald kon worden.”

Voor de experts een ingewikkelde klus, omdat alles met een duikpak aan moest gebeuren. “Je hebt weerstand van het water zelf en je bent lichter, dus daar moet je rekening mee houden.”

Na demontage was er geen ontploffingsgevaar meer en kon de bom verplaatst naar een andere locatie, waar die is begraven en tot ontploffing is gebracht.

De vliegtuigbom werd eind mei gevonden bij werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de Maas bij Venlo. Ter voorbereiding werd door Explosive Clearance Group BV (ECG) gericht gezocht naar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Venlo werd aan het eind van de oorlog zwaar gebombardeerd.

Bron: www.nos.nl (dd. 25 september 2017)
Foto’s: Maurice van de Graef

Lees meer
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Categorieën

  • Nieuws
  • Projecten

Recente berichten

  • Armaex B.V. wordt onderdeel van Explosive Clearance Group BV
  • Brandstofverbruik
  • Avro Lancaster memorial flight boven Nederland: een vlucht die tot nadenken zet!
  • Biodiesel
  • Opschonen springput EODD met unieke zeef

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English