De “bouwsector” en hiermee ook de explosievenopsporing heeft een belangrijke taak om klimaatverandering tegen te gaan en duurzaamheid te bevorderen. Met een directe vermindering van de uitstoot door dieselvoertuigen en materieel.

(HVO100) levert tot wel 90% reductie van de uitstoot van broeikasgassen (CO2). HVO diesel heeft een vergelijkbare chemische samenstelling als die van gewone diesel en levert dezelfde prestaties. Gelet op de criteria bij aanbestedingen kan het bovendien een concurrentievoordeel geven. Zo hebben wij bijvoorbeeld de aanbesteding van Waterschap Limburg gewonnen door onder andere het gunningsvoordeel te behalen met het verkrijgen van de CO2-prestatieladder.

Met het behalen van het raamcontract voor Waterschap Limburg houdt dit in dat de projecten die conform het raamcontract worden uitgevoerd er een specifiek beleid moet zijn om de CO2 te reduceren. Dit behelst veelal het toepassen van een reductie in brandstoffen of reistijd.

 

Wat is HVO100?

Dit is een met waterstof behandelde plantaardige olie die bedrijven helpt klimaatdoelen te bereiken door de uitstoot van broeikasgassen (CO2) deze per direct te verminderen. Dit is een fossielvrije en een directe fossiele-dieselvervanger.

Wat is HVO20?

Dit is een met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO20) bestaande uit 80% diesel olie en 20% biodiesel. Deze combinatie is goed te gebruiken bij wat oudere machines die nog niet helemaal zijn ingesteld op het gebruik van de nieuwe brandstoffen. Wij maken van deze brandstof gebruik voor de projecten van Waterschap Limburg. Naast HVO 20 zijn er meerdere gradaties beschikbaar zoals HVO10, HVO30, HVO50 en HVO100. Het getal geeft het percentage biodiesel weer.

Interview gehouden op 21 april 2022 met onze ervaringsdeskundige; Bas Maassen.

Onlangs hebben wij voor een project al HVO100 toegepast, te weten project Gemaal Lange Heide. Dit is verwezenlijkt door onze eigen Bas Maassen. Wij hebben Bas gevraagd naar zijn ervaringen:

 

Wat vind je van de nieuwe brandstof HVO100?
Bas; Positieve ervaring, de kraan doet nog steeds wat hij voorheen ook deed. Ik merk dus niets aan de machine. Verder valt de geur mee doordat mijn tank nog half gevuld was met diesel waardoor het meer een 50/50 mengsel was. Verder viel het op dat de brandstof erg blank is tijdens het tanken, het lijkt net water. De geur doet wel denken aan plantaardige olie, een beetje zoals die uit de uitlaat van oude Duitse vrachtwagens.

Wel heb ik van andere machinisten gehoord dat de brandstoffilters sneller verstopt kunnen raken bij het verbruik van HVO. Hier heb ik zelf nog niets van gemerkt. Hierover valt dus nu nog niets te zeggen.

Bas bedankt voor dit interview!