Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
20 sep 2019|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG gaat samen op met archeologie in Empel

In opdracht van archeologisch onderzoeksbureau BAAC BV voert ECG momenteel opsporingswerkzaamheden uit in de plaats Empel. Op deze locatie is zowel een verhoogde kans op het aantreffen van archeologisch waardevolle resten, als ook een risico op het aantreffen van achtergebleven munitieartikelen. Zaak dus om extra voorzichtig te werk te gaan! De bodem wordt laagsgewijs en onder toeziend oog van zowel een archeologisch team als een team van explosievendeskundigen onderzocht, en wel op zo’n manier dat er enerzijds geen waardevolle, historische overblijfselen beschadigd raken en anderzijds geen veiligheidsrisico gelopen wordt.

 

Lees meer
19 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

De bergingslocatie bezoeken? Open dag op zaterdag 28 september aanstaande!

Lijkt het u interessant om de bergingslocatie te bezoeken? Dat kan, want op zaterdag 28 september vanaf 14.30 uur is de eerste van twee bezoekersdagen. Dan is de berging opengesteld voor publiek. Houd er rekening mee dat de berging niet met de auto toegankelijk is vanwege parkeergebrek bij de nabijgelegen abdij. Een verwijzing naar het parkeerterrein ‘Leisurepark In de Bandert’ (Bandertlaan in Echt) is aangegeven met bebording. Hier kunt u uw auto parkeren en iedere 15 á 20 minuten met een pendelbus naar de berging gaan. Ook kunt u gebruik maken van de trein naar NS-station Echt. Vanaf hier is een looproute (middels bebording aangegeven) aangebracht richting de pendelbussen (+/-15 min lopen). Uiteraard kunt u ook met de fiets of te voet de bergingslocatie tijdens de kijkersdagen bezoeken.

Een uitnodiging hiervoor treft u in de volgende bijlage: ‘Uitnodiging bezoekersdag‘

Lees meer
18 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

16 september 2019: Aftrap van de Echtse vliegtuigberging.

Op maandagochtend 16 september was het dan zover. Onder leiding van Bergingsofficier majoor Aalberts werd de ‘kick-off’ ingeluid. Een professionele bespreking waarbij alle deelnemers van de vliegtuigberging verplicht aanwezig moeten zijn en te horen krijgen wie, wat, waar en wanneer precies doet, of juist niet moet doen.

De bergingsofficier werd ondersteund door de EODD en tenslotte door de BIDKL. Iedere ‘discipline’ vertelt dan over de ‘do`s en dont`s’ tijdens de opgraving. Tenslotte was ECG Air Branch projectleider Coen Cornelissen aan het woord. De bijeenkomst eindigde met een rondleiding over het werkterrein, waarna iedereen zijn eigen materiaal toebedeeld kreeg en werden algemene afspraken ter ondersteuning van de bergingsofficier gemaakt.

Na al deze informatieoverdracht kon een ieder zijns weegs om de locatie verder in te richten. En s `middags… toen zette machinist Antwan daadwerkelijk de eerste scheppen in de grond en begon de zeef te draaien. De kop is er nu echt af!

Lees meer
17 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Het opgraven van een RAF-toestel uit de Tweede Wereldoorlog gaat van start

Een in de Tweede Wereldoorlog neergestort RAF-toestel, wordt vanaf vandaag opgegraven in Limburg. Het is het eerste in een reeks wrakken met vermiste vliegers.

Projectleider Coen Cornelissen van de Explosive Clearance Group (ECG) treft sinds twee weken met zijn team voorbereidingen voor de berging van een Engelse bommenwerper. De Short Stirling W7630 MG-M crashte in de Tweede Wereldoorlog in een weiland bij het stadje Echt. “Maandag 16 september 2019 gaan we eindelijk echt de diepte in”, zegt hij. “Het voelt toch een beetje als het openslaan van een spannend jongensboek, want we weten natuurlijk niet precies wat we gaan aantreffen.”

Tijdens de terugvlucht uit Düsseldorf belandde het kapotgeschoten toestel in september 1942 in dit veld, eigendom van een abdij. Twee militairen wisten met een parachute te ontkomen, een van de vliegers overleefde de oorlog. Twee anderen werden dood gevonden en zijn direct begraven. De vier overige inzittenden zijn vermist en zij worden dus waarschijnlijk in de komende weken na bijna tachtig jaar opgegraven.

Ruim 5500 vliegtuigen zijn op Nederlandse bodem neergestort tijdens de Tweede Wereldoorlog. De inschatting is dat zich in zo’n 400 van die toestellen nog stoffelijke resten bevinden, volgens de studiegroep Luchtoorlog 1939-1945, die onderzoek doet naar wrakken. Er zijn zo’n 30 tot 50 zogenoemde kansrijke bergingen, volgens deze studiegroep. Daarop volgde in 2018 een voorstel van ChristenUnie, VVD en CDA voor een nationaal bergingsprogramma, dat het gemeenten gemakkelijker moet maken om bergingen uit te voeren. Het kabinet nam het over en vergoedt nu bijna alle kosten – er is 15 miljoen euro voor vrijgemaakt. De berging in de gemeente Echt-Susteren is de eerste.

ECG Air Branch, gespecialiseerd in het bergen van vliegtuigwrakken, is ingehuurd om de Koninklijke Luchtmacht te helpen graven, zeven en zuiveren van de vaak vervuilde grond bij het zoeken naar stoffelijke resten, munitie en vliegtuigdelen.

Bommen

In Limburg is een terrein van twee hectare afgezet, het wrak ligt naar verwachting zo’n vier meter onder de grond. “We hebben met detectieapparatuur de bodem in kaart gebracht en zien op veel plaatsen dat er iets ligt en op één plaats dat er heel veel ligt. Dat is vermoedelijk de crashplek”, vertelt Cornelissen. Hij verwacht niet dat er veel grote wrakstukken worden gevonden. “Met honderden kilometer per uur stortte het neer, dat slaat een diep gat en laat weinig heel.”

Luchtmachtmajoor Bart Aalberts leidt de hele operatie in Echt-Susteren, waarmee zo’n vijftien specialisten de komende weken bezig zijn, onder wie militairen van de bergingsdienst van de luchtmacht, de explosieve opruimingsdienst van Defensie en de Bergings- en Identificatiedienst van de landmacht. “We weten ook nog niet zeker of er bommen liggen”, vertelt Aalberts. “Als we die aantreffen zullen we die natuurlijk onschadelijk maken.”

‘Hij gaf zijn leven maar ligt daar nu nog’

Sergeant Maurice Pepper zat in het toestel dat in 1941 in Limburg is gecrasht. Hij was de oom van Rebecca Dutton (66) uit Stratford-upon-Avon, Engeland. “Hij was een broer van mijn moeder. Ik ben van 1953 en heb hem dus niet gekend. Mijn inmiddels overleden moeder vertelde weinig over hem, dat was te pijnlijk, maar ze hield veel van hem. Hij was 27 jaar toen hij vermist raakte. Waar hij was neergestort, wist ze niet.”

“Zomaar op een dag in 2015 werd ik gebeld door Nederlanders die zich met de uitgraving van een Short Stirling in Limburg bezighielden. Ze vertelden me dat mijn oom daar hoogstwaarschijnlijk in had gezeten. Ik was stomverbaasd, maar ook blij.”

“Via een Nederlandse Stichting die zich al jaren voor deze uitgraving sterk maakt, kreeg ik meer informatie. Om 8.13 uur in de avond van 10 september 1942 verliet dit vliegtuig de Engelse basis Oakington. Op weg naar Düssseldorf is het twee keer geraakt en het moest terugkeren, al voor het doel was bereikt. Boven Limburg is het vervolgens door een Duitse nachtjagerpiloot neergeschoten. Mijn oom bleef in het toestel om de vliegers zo veel mogelijk te helpen, denk ik, en is er daarom niet met een parachute uit gesprongen – maar dat is gissen. Ik raakte ervan overtuigd dat het goed zou zijn om zijn lichaam en dat van drie andere bemanningsleden, die vermoedelijk onder de grond liggen, netjes te bergen. Ik heb er verschillende brieven over geschreven naar de autoriteiten en de eigenaar van de grond.”

“Gespannen. Eind van deze maand reis ik er zelf heen om de plek te bezoeken. Ik zal droevig zijn, maar ook blij. U moet weten: mijn oom zat bij de Pathfinders, een eenheid die andere bommenwerpers naar hun doel leidde. Daarvoor moesten ze laag vliegen, erg gevaarlijk. Ze wisten dat hun leven in gevaar was, maar deden het toch. Mijn oom kreeg in 1941 nog een medaille voor dapperheid bij een eerdere missie, die is zelfs door koning George op Buckingham Palace uitgereikt. Deze jonge mannen brachten het ultieme offer: ze gaven hun leven voor onze vrijheid. Mijn oom ligt nog tussen de munitie in een veld. Ik vind het heel belangrijk om te helpen hem en de anderen een mooie, veilige rustplaats te geven.”

Mysterie

De luchtmacht heeft sinds de jaren zestig al zo’n 250 wrakken geborgen, maar dit is het eerste dat onder het nationale bergingsprogramma valt. Aalberts: “Wij hopen dat als alles veilig uit de grond is gehaald, wij het mysterie rond deze crash kunnen oplossen.”

Stieneke van der Graaf, Kamerlid voor de ChristenUnie, reist vrijdag met collega’s van VVD en CDA naar de crashplek. De drie partijen waren vorig jaar immers de indieners van het breed gesteunde initiatiefwetsvoorstel voor de komst van dit bergingsprogramma. Van der Graaf: “Ik zie het als een erekwestie. We doen hiermee recht aan de wens van nabestaanden. Dit is de laatste eer die we kunnen geven aan mensen die hun leven gaven in de strijd voor onze vrijheid.”

Bron: Dagblad Trouw, dd. 16 september 2019
Auteur: Harriët Salm
Beeld: Imperial War Museum London

Lees meer
4 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

2 september 2019: Voorlichtingsbijeenkomst Berging Short Stirling

Afgelopen maandagavond was het zover: de voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente Echt-Susteren waarbij geïnteresseerden konden vernemen welke stappen er ondernomen gaan worden bij de berging van de Short Stirling die in september 1942 is neergestort in Pey, bij de abdij Lilbosch te Echt.

De informatieavond, welke in Cultuurhuis Edith Stein werd georganiseerd, werd gestart door bergingsofficier van de Koninklijke Luchtmacht majoor Bart Aalberts. Hij gaf een beeld van het verloop van de geplande werkzaamheden en de wijze waarop de bergingslocatie wordt ingericht. Op de crashlocatie van de Short Stirling verwacht men naast mogelijk aanwezige stoffelijke resten van vier omgekomen bemanningsleden nog munitieartikelen, welke zich nog in (de buurt van) het toestel kunnen bevinden. Door kapitein Hans van der Zwet van EOD werd daarom een uitgebreide toelichting gegeven op de mogelijke explosieven die in het wrak kunnen worden aangetroffen en hoe die bij aantreffen geruimd gaan worden.

Tenslotte was het woord aan projectleider Coen Cornelissen van ECG Air Branch, het onderdeel van Explosive Clearance Group uit Wijchen dat zich bezighoudt met het specialistische werk dat een vliegtuigberging uiteraard is. Coen Cornelissen gaf in het afsluitende woorden een bevlogen uitleg van de berging en ging daarbij nader in op het nut en belang, alsmede de aanpak en duur van de berging. Deze uitleg werd met veel enthousiasme ontvangen. Gesteld kan worden dat iedereen met veel nieuwsgierigheid uitziet naar de bergingsperiode. Een periode die min of meer maandagavond al werd gestart.

Lees meer
30 aug 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Echt-Susteren bericht: ‘Berging van Short Stirling’

De voorbereidingen voor de berging van de Engelse bommenwerper Short Stirling zijn al in volle gang. Binnen enkele weken gaat de eerste schop ook daadwerkelijk de grond in. Dit is het eerste vliegtuig dat volgens het nationale bergingsprogramma wordt geborgen.

Informatieavond 2 september
Tijdens de berging zoekt de Air Branch van opsporingsbedrijf Explosive Clearance Group B.V. uit Wijchen onder leiding van de bergingsofficier van de Koninklijke Luchtmacht majoor Aalberts, naar de stoffelijke resten van vier vermiste bemanningsleden en naar drie duizendponders (bommen), die zich vermoedelijk nog op de crashplaats bevinden van abdij Lilbosch, de grondeigenaar. De berging gaat ongeveer 3 weken duren en start met een informatieavond voor omwonenden en belangstellenden op 2 september om 19.30u in het Cultuurhuis Edith Stein aan de Plats in Echt.

Kijkersdagen op locatie Lilbosch
Het publiek heeft de mogelijkheid om de bergingslocatie te bezoeken op 28 september vanaf 14.30 uur tot 18.00 uur en op 5 oktober vanaf 10.00 uur. ‘Stichting Berging Stirling W7630’ ondersteunt de gemeente tijdens het hele proces en begeleidt de nabestaanden tijdens hun bezoek aan Echt-Susteren. De ‘Stichting Op Vleugels der Vrijheid’ besteedt dit jaar op 28 september, tijdens haar jaarlijkse herdenking voor gevallen vliegers, in het bijzonder aandacht aan de bemanning van Stirling W7630 MG-M.

Op de foto ziet u v.l.n.r. Marleen Jennissen (voorzitter Stichting Berging Stirling W7630), Henk Maessen (voorzitter Stichting Op Vleugels der Vrijheid), abt Dom Malachias en wethouder Peter Pustjens. Zij werken in goed overleg samen om dit project in goede banen te leiden.

Foto en tekst afkomstig van: www.echt-susteren.nl (augustus 2019)

Lees meer
19 jul 2019|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG Air Branch uitverkoren tot berging Short Stirling te Echt

Met gepaste trots en vol enthousiasme kunnen wij u meedelen dat ECG Air Branch officieel verkozen is om, in nauwe samenwerking met diverse specialistische afdelingen van het Ministerie van Defensie, de allereerste vliegtuigberging binnen het Nationaal Programma Berging Vliegtuigwrakken uit te gaan voeren. De berging van het toestel zal haar aanvang vinden in de maand augustus van dit jaar.

De directe aanleiding (en noodzaak) voor deze eerste berging binnen het Nationaal Programma wordt misschien wel het beste beschreven door de Stichting Berging Stirling W7630:

“Acht jonge mannen stegen donderdagavond om 20.13 op vanuit Oakington in hun Short Stirling Mk.I met serienummer W7630 MG-M. Het toestel behoorde tot het 7e Squadron RAF en maakte deel uit van de Pathfinder Force, een groep squadrons gespecialiseerd in het markeren van doelen. De bommenlading bestond volgens de officiële verklaring van RAF uit 6 x 1000 GP lbs Bombs en 36 Flares in 2 Bundles. 476 vliegtuigen van Bomber Command bombardeerden die avond tussen 22.12 en 23.55 uur de steden Düsseldorf en Neuss. 33 vliegtuigen keerden niet terug en twee vlogen met schade terug naar hun basis. Deze Stirling was een van die 33 verloren geraakte vliegtuigen…

Aangeschoten!
De heenreis verliep vrij gemakkelijk totdat zij circa 5 minuten vóór het doel geraakt werden door luchtafweergeschut (FLAK). Eén van de bemanningsleden, P/O Freberg, wist uit handen van de Duitsers te blijven en in Engeland terug te keren. Daar verklaarde hij het volgende: “ The outward flight was without incident until 15 minutes before reaching the target, when the intercom failed. The W/T operator managed to put it right again, but it failed again a few minutes later just as the aircraft was making a run on the target at 14.500 feet. Immediately after the intercom failed, the aircraft was engaged by intense flak, and the pilot, being out of touch with the rest of the crew, did not know what evasive action to take. There was one burst immediately below the belly of the aircraft which damaged the controls, and another burst in the wireless equipment. The pilot was heard to yell above the din to the bomb aimer to jettison the bombs, but I believe he was not successful in so doing”.

In hetzelfde rapport vermeldde P/O Freberg verder dat ten tijde van zijn sprong, zich nog enkele crewleden aan boord van het vliegtuig bevonden. De bommenwerper werd op de terugweg naar Oakington weer aangeschoten, ditmaal door de Duitse nachtjagerpiloot Hauptmann Siegfried Wandam, Staffelkapitän van 3./ NJG 1 van Fliegerhorst Venlo. De Stirling stortte neer naast Abdij Lilbosch in de gemeente Echt (momenteel Echt-Susteren) in de late avond van 10 september 1942.

De crashplaats was destijds moerassig weiland waar koeien en paarden graasden. Het vliegtuig is in een diep gat verdwenen en nooit geborgen, ondanks een aantal pogingen hiertoe na de oorlog. Joep Jennissen, werkzaam als boerenknecht op de Abdij, moest de ochtend na de crash het resterende vee uit het weiland halen. Wat hij daar aantrof , heeft hij als 16-jarige nooit kunnen vergeten en werd de drijfveer achter zijn inzet om dit toestel en bemanning te bergen.

De crew

Leslie R. Barr ; ( KIA) Flight Lieutenant DFC & Bar, leeftijd 28 jaar. Hij was 1ste piloot, werd destijds dood aangetroffen op de crashplaats en ligt begraven op Jonkerbos War Cemetery in Nijmegen.

Irwin D. Fountain ; ( MIA) Pilot Officer, leeftijd 27 jaar. Hij was 2de piloot en wordt sindsdien vermist.

Ernest R.M. Runnacles ; (KIA) Pilot Officer, leeftijd 28 jaar. Hij was vermoedelijk de bommenrichter, werd destijds dood aangetroffen op de crashplaats en ligt begraven op Jonkerbos War Cemetery in Nijmegen.

Philip G. Freberg; (EVD) Pilot Officer, leeftijd 26 jaar. Hij was navigator en wist na zijn sprong uit handen van de Duitsers te blijven en in Engeland terug te keren.

Maurice S. Pepper; ( MIA) sergeant DFM, leeftijd 27 jaar. Hij was boordwerktuigkundige en wordt sindsdien vermist.

Eric H. Cook; (POW) Pilot Officer, leeftijd 24 jaar. Hij was radiotelegrafist werd na zijn sprong gevangen genomen.

John Greenwood ; (MIA) sergeant, leeftijd 19 jaar. Hij was rugkoepelschutter en wordt sindsdien vermist.

Peter B.P. Price ; ( MIA) sergeant, leefttijd 34 jaar. Hij was staartschutter en wordt sindsdien vermist.”

Beeldmateriaal in copyright ontvangen van de Stichting Berging Short Stirling W7630, door Marleen Jennissen, initiator van de berging en voorzitter van deze stichting.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer
27 mei 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Explosive Clearance Group vindt wéér een vermiste soldaat!

In de vroege ochtend van vrijdag 24 mei 2019, stuitten onze medewerkers opnieuw op een stoffelijk overschot uit de Tweede Wereldoorlog. De vondst werd ook nu weer gedaan tijdens detectie- en benaderwerkzaamheden naar achtergebleven munitieartikelen te Bemmel.

Nadat tijdens het laagsgewijs ontgraven duidelijk werd dat ECG opnieuw stoffelijke resten van een vermiste soldaat had gevonden, werden de graafwerkzaamheden ogenblikkelijk gestaakt en werden de autoriteiten van de Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) uit Soesterberg gewaarschuwd. Nog dezelfde dag werden de menselijke resten vakkundig door de BIDKL ontgraven.

Het betrof ook hier weer een Duitse soldaat, die hoogstwaarschijnlijk als vermist te boek staat. Zijn helm werd ook gevonden en bleek de nodige oorlogsschade te hebben opgelopen. Het stoffelijk overschot kon nagenoeg in zijn geheel geborgen worden en bleek te liggen onder een bestaand kabeltracé. De uiteindelijke, mogelijke identificatie, zal in de toekomst moeten plaatsvinden bij en door de BIDKL te Soesterberg. Daarna zal de vermiste soldaat worden bijgezet op het Duitse oorlogskerkhof in IJsselsteyn.

De locatie waar het stoffelijk overschot is aangetroffen. Te zien zijn de Duitse helm (rechtsonder) en (daarnaast en daarboven) de kabels van het bestaande tracé.

Lees meer
18 apr 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG assisteert de Bergingsdienst in Bemmel

Bij een opsporingsproject te Bemmel (provincie Gelderland) is ECG onlangs op stoffelijke overschotten gestuit. Aangezien uit het door ECG uitgevoerde vooronderzoek is gebleken dat er in het gebied door Duitse troepen schuttersputten waren bemand, kon zeker niet uitgesloten worden dat het hier een Duitse soldaat betrof. Conform de regels zijn de opsporingswerkzaamheden op die plaats direct gestaakt, is de locatie weer toegedekt en verder ongeroerd gelaten.

Gisteren is De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) ter plaatse geweest en zijn de menselijke resten vakkundig en secuur van de plek weggenomen. De BIDKL bestaat sinds 1945 en is verantwoordelijk voor het opsporen, bergen en identificeren van slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Het gaat zowel om militairen als burgers. De dienst wil oorlogsslachtoffers een naam geven en hun families informeren. Ze oordeelt hierbij nooit over ‘goed’ of ‘fout’.

De gisteren opgehaalde resten zijn inmiddels naar het laboratorium op Kamp Soesterberg gebracht. Hier zal geprobeerd worden de overblijfselen te identificeren en de gevallene van een naam te voorzien.

Lees meer
11 mrt 2019|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG stelt twee vliegtuigbommen veilig op Groningen Airport Eelde

Bij bodemonderzoek op Groningen Airport Eelde heeft ECG twee vliegtuigbommen van 250 kilo uit de Tweede Wereldoorlog gelokaliseerd en veiliggesteld. Het gaat om bommen van Duitse makelij. Er is ook een kleine hoeveelheid gedumpte munitie van artillerie en infanterie aangetroffen. Het bodemonderzoek werd gedaan in voorbereiding op de bouw van een zonnepark op het vliegveld.

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) heeft inmiddels een deel van de munitie vernietigd. De twee vliegtuigbommen worden woensdag 13 maart op oefenterrein De Haar van Defensie in Assen tot ontploffing gebracht.

Bron: RTV Drenthe
Correcties en toevoegingen: ECG

 

Lees meer
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Categorieën

  • Nieuws
  • Projecten

Recente berichten

  • Armaex B.V. wordt onderdeel van Explosive Clearance Group BV
  • Brandstofverbruik
  • Avro Lancaster memorial flight boven Nederland: een vlucht die tot nadenken zet!
  • Biodiesel
  • Opschonen springput EODD met unieke zeef

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English