Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
29 mei 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Voor u online beschikbaar: onze Air Branch folder

Met gepaste trots presenteren wij u onze Air Branch folder. Hierin maakt u een eerste kennismaking met onze werkzaamheden en leest u meer over het nut en de noodzaak van onze vliegtuigbergingen. Heeft u graag ook enkele analoge exemplaren? Stuurt u in dat geval gerust een bericht naar airbranch@ecg-group.nl en we nemen contact met u op.

Lees meer
27 mei 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Explosive Clearance Group vindt wéér een vermiste soldaat!

In de vroege ochtend van vrijdag 24 mei 2019, stuitten onze medewerkers opnieuw op een stoffelijk overschot uit de Tweede Wereldoorlog. De vondst werd ook nu weer gedaan tijdens detectie- en benaderwerkzaamheden naar achtergebleven munitieartikelen te Bemmel.

Nadat tijdens het laagsgewijs ontgraven duidelijk werd dat ECG opnieuw stoffelijke resten van een vermiste soldaat had gevonden, werden de graafwerkzaamheden ogenblikkelijk gestaakt en werden de autoriteiten van de Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) uit Soesterberg gewaarschuwd. Nog dezelfde dag werden de menselijke resten vakkundig door de BIDKL ontgraven.

Het betrof ook hier weer een Duitse soldaat, die hoogstwaarschijnlijk als vermist te boek staat. Zijn helm werd ook gevonden en bleek de nodige oorlogsschade te hebben opgelopen. Het stoffelijk overschot kon nagenoeg in zijn geheel geborgen worden en bleek te liggen onder een bestaand kabeltracé. De uiteindelijke, mogelijke identificatie, zal in de toekomst moeten plaatsvinden bij en door de BIDKL te Soesterberg. Daarna zal de vermiste soldaat worden bijgezet op het Duitse oorlogskerkhof in IJsselsteyn.

De locatie waar het stoffelijk overschot is aangetroffen. Te zien zijn de Duitse helm (rechtsonder) en (daarnaast en daarboven) de kabels van het bestaande tracé.

Lees meer
30 apr 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Reactie van de neef van de overleden bommenrichter Sgt. T.A. Murphy

Naar aanleiding van onze berichtgeving over de door ECG Air Branch georganiseerde Battlefieldtour, is een bericht gekomen van een neef van één van de overleden bemanningsleden. De neef van Sgt. T.A. Murphy, Russell Murphy, is vanuit Nieuw Zeeland al jarenlang zeer begaan met het lot van zijn oom als crewmember van de neergekomen Stirling nabij Enter. Hij schreef ons:

“Thank you from the Murphy family in New Zealand, (and also of Australia & Ireland). I am a nephew of Sgt.T.A.Murphy 413307 RNZAF (Uncle Terry was our father’s older brother). Terry Murphy was a crew member on Stirling BK 604 AA-S, and he now rests with three of his fellow crew, at Wierden General Cemetery. During my research into what happened at Enter in 1943, I was fortunate to find a contact, some years ago, with a fine gentleman from Enter. We made contact with Diederick ten Brinke , and what a blessing that was. Over the years, there has been much exchange of photos & information, and it was through Diederick, that contact was made with Coen Cornelissen (now of ECG Air Branch). So much more news and information became known & also through Coen, new contact with Max Thimmig, the grandson of the German night fighter pilot from 1943. The books written by Coen have been a valuable source of information & I now have a copy of his 1998 book (1 of 3 he has written). So we thank you all, for your help, information, and friendships. You are the links that bind us all together, and your nation can be proud of you all, and your fine work. (I have translated to English, the article about the Sinclair /Henderson visit for our families). We will remember them.”

 

Battlefield Tour for the New Zealand family of P/0 R.W. Henderson R.N.Z.A.F (during 1943)

On Saturday, April 27th 2019, ECG Air Branch was allowed to provide a battlefield tour to the New Zealand family Sinclair. Goal: daughter Geal Sinclair and her husband Peter wanted to follow in the footsteps of her father, who himself had once been shot down as a pilot of a bomber over the east of the Netherlands, and had bailed out with a parachute from his stricken Stirling bomber. To experience a reconstruction, the Sinclairs came to the Netherlands especially for this purpose and our department head and project manager Coen Cornelissen gave them an unforgettable day.

Geal Sinclair is the daughter of N.Z. Pilot Officer Raymond Henderson, 25 years old at that time, and serving with 75 (R.A.F) Sqdn. R.N.Z.A.F. To give you a picture, we take you to a winter evening in 1943, the night from Wednesday 3 to 4 February 1943. The night that the Royal Air Force, Hamburg was aiming and sent a force on its way from 263 bombers. One was the four-engined Short Stirling Mk.I BK604 AA-S with the 30-year-old Pilot Officer John McCullough,(D.F.C), from Christchurch, (the city in New Zealand that, unfortunately, we now know from a different context). And next to him was P/0 Ray Henderson, the co-pilot from Kennington, Southland,New Zealand. Already on the way to Hamburg, it went wrong … At exactly ten minutes past eight high in the air a crackling fire burst the silence. A gleam of light appeared in the darkness, and it slowly descended to the earth, like a raging, uncontrollable fireball. It was a burning plane! The Stirling BK 604 AA-S. Over the Twente landscape, night hunter Hauptmann Wolfgang Thimmig, the “Gruppenkommandeur” (Squadron-Leader) of the III. Gruppe of the Nachtjagdgeschwader 1 waited in his Messerschmitt Bf.110. And at a height of 4200 meters, from a distance of 100 to 50 meters, the night fighter was able to fire the British bomber with exactly 464 shots from the on-board machine guns and 32 grenades from the 2 cm board guns. From under the plexiglass cockpit roof, Thimmig and his radio operator Steckemetz, were able to observe how the opponent started its last death flight …

Stirling BK 604 went flying from Borne to Bornerbroek, in a generally northwestern direction. The large bomber then turned westwards towards Enter. To the north of Enter, the burning giant bomber sank southward, and flew spiraling over Enter, and finally exploded in the air above the Goorseweg with a thump. Henderson and Kimberley, a 21-year-old Birmingham gunner, landed safely near Bornebroek. Ray Henderson landed with his parachute in a tree and broke some ribs. To the west, near the Twente canal, landed radio operator Sgt. Smith,(NZ), who broke his leg.
Navigator Gibbes must also have landed there somewhere. With bomber Sgt. Terence A. Murphy from Matamau, New Zealand, it went less well. Murphy still managed to click his parachute on his armor, jumped, but was probably too late and crashed north of Enter, near the neighborhood of Rectum near “Busger op Vollenbroek”. The next day, residents were horrified to see how the mortal remains of the unfortunate man stood straight in the ground. He was drilled into the earth, up to his waist, in a meadow… A macabre scene of death and destruction was also visible at the wreck.
One of the unfortunates stood upside down in a pile of wood from the sawmill. His boots had disappeared, and to the great anger of many it was suspected that they had been stolen …
And so four young men, just like that, on a February night in 1943, were killed around Enter Twente.

They were: McCullough the pilot + the 19-year-old radio operator / air gunner Paul Trevayne (UK) + the British flight engineer Sgt. Francis F. Allen, and finally, poor Terence Murphy.
Henderson was found together with Kimberley by a farmer in Bornerbroek. The police were advised, and post commander Arts sent a patrol. Marechaussee P. van Luinen was also called. “An English plane crashed at Enter last night. At our house are two survivors, who will be picked up by the Germans in a moment”. Van Luinen immediately jumped on his service bike, and he rode at speed, to tell Officer Arts. There he met both Henderson and Kimberly in Bornebroek. Before the two pilots were brought to Borne, Van Luinen quickly took two snapshots of the pair. Then they went to Borne’s town hall and finally, the Germans came and took the Allies prisoners, and removed them.

We have already provided many tours, and guided family group tours, for the Stirling BK 604 AA-S. For example to Max Thimmig, grandson of the successful German night fighter. (24 Allied Planes) Also to the Trevayne family (Peter + Karen Trevayne), who come to the Netherlands every year. [ Peter Trevayne, brother of Sgt. Paul Rodney Trevayne, has visited each year, since 1950]
Recently Diederick ten Brinke from Enter, who has specialized in the events and history surrounding this crash, was able to lead the Kimberly family, and there are also close and warm
contacts with Russell Murphy, the nephew of the killed bomb aimer, Sgt.Terrence Murphy (NZ) Today our department head and project manager of ECG Air Branch Coen Cornelissen,
on behalf of Explosive Clearance Group, provided a tour of all the places where it all happened at the time. (3rd February 1943) Geal and Peter Sinclair were accompanied by the Van Luinen brothers. Two sons of the old Mareschaussee, who has himself, now already died. They too were curious about what their father had experienced that night. Coen Cornelissen was greatly assisted on this day, by Diederick ten Brinke. A lunch in Borne, organized by Explosive Clearance Group, calmed the emotions a bit. Via Borne, Bornerbroek, the crash site in Enter on the Goorseweg, the location where Murphy ended his parachute jump so fatally. Then all went to the cemetery on the Appelhofstraat in Wierden. And so an emotional day ended in dignity, and in silence, at the graves of a bunch of young guys, who once, long ago – but so close – gave their lives for a great good. Our freedom! We will remember them.

[Translation of: ECG Air Branch provides Battlefield tour to New Zeeland pilot’s family / 28/04/2019, translated by Russell Murphy]

Lees meer
28 apr 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Een dag vol emoties: ECG Air Branch verzorgt Battlefieldtour aan Nieuw Zeelandse familie van piloot

Op zaterdag 27 april mocht ECG Air Branch een battlefieldtour verzorgen aan de Nieuw Zeelandse familie Sinclair. Doel: dochter Geal Sinclair en haar man Peter wilden in de voetsporen van haar vader, die zelf ooit als piloot van een bommenwerper boven Oost-Nederland was neergeschoten en met een parachute was afgesprongen. Om een reconstructie mee te maken kwamen de Sinclairs speciaal voor dit doel naar Nederland overgevlogen en ons afdelingshoofd en projectleider Coen Cornelissen bezorgde ze een onvergetelijke dag.

Geal Sinclair is de dochter van Raymond Henderson. Pilot Officer Raymond Henderson, destijds 25 jaar en behorend tot het No.75 Royal New Zealand Air Force Squadron, om precies te zijn. Om u een beeld te schetsen, nemen we u even mee naar een winteravond in 1943 en wel de nacht van woensdag 3 op 4 februari 1943. De nacht, dat de Royal Air Force, Hamburg ten doel had en een strijdmacht op weg stuurde van 263 bommenwerpers. Een daarvan was de viermotorige Short Stirling Mk.I BK604 AA-S van de 30-jarige Pilot Officer John McCullough uit Christchurch, de stad uit Nieuw Zeeland die we vandaag de dag, helaas, inmiddels ook vanuit een andere context kennen. En naast hem zat co-pilot Ray Henderson uit Kemmington, New Zealand.

Reeds op de heenweg ging het mis… Om exact tien minuten over acht doorbrak hoog in de lucht een knetterend vuursalvo de stilte. Hierop verscheen een lichtschijnsel in het donkere firmament en langzaam daalde deze als een razende, oncontroleerbare vuurbal, naar de aarde. Het was een brandend vliegtuig! De Stirling AA-S.

Boven het Twentse landschap had nachtjageraas Hauptmann Wolfgang Thimmig, de ‘Gruppenkommandeur’ (Squadron-Leader) van de III. Gruppe van het Nachtjagdgeschwader 1 gewacht in zijn Messerschmitt Bf.110. En op 4200 meter hoogte, van een afstand van 100 tot 50 meter, wist de nachtjager met exact 464 schoten uit de boordmitrailleurs en 32 granaten uit de 2 cm boordkanonnen de Britse bommenwerper in brand te schieten. Vanonder het plexiglazen cockpitdak konden Thimmig en zijn marconist Steckemetz waarnemen hoe de tegenstander aan zijn laatste dodenvlucht begon…

Vliegend ging het vanaf Borne richting Bornerbroek, in algeheel noordwestelijke richting. Daarna boog de machine pal westwaarts richting Enter. Ten noorden van Enter zakte de brandende luchtreus zuidwaarts, vloog gierend over Enter heen, om tenslotte boven de Goorseweg met een dreun in de lucht uiteen te spatten.

Henderson en Kimberley, een 21-jarige boordschutter uit Birmingham, landden veilig nabij Bornebroek aan de grond. Ray Henderson belandde daarbij met zijn parachute in een boom en brak enkele ribben. Meer naar het westen, bij het Twentekanaal, landde radiotelegrafist Sgt. Smith, die daarbij zijn been brak. Ook navigator Gibbes moet daar ergens neer zijn gekomen. Met bommenrichter Sgt. Terence A. Murphy uit Matamau, Nieuw Zeeland verliep het minder goed. Murphy wist nog wel zijn parachute aan zijn harnas te klikken, sprong, maar was waarschijnlijk te laat en viel te pletter ten noorden van Enter, bij het buurtschap Rectum bij ‘Busger op Vollenbroek’. Vol afschuw zagen buurtbewoners de volgende dag, hoe het stoffelijk overschot van de onfortuinlijke man, als een paal recht in de grond stond. Hij was tot zijn middel in een weiland geboord…

Ook bij het wrak was een macaber toneel van dood en verderf zichtbaar. Een van de ongelukkigen stond op de kop in een houtstapel van de houtzagerij. Zijn laarzen waren verdwenen en tot grote woede van velen werd vermoed dat die ontvreemd waren… En zo vonden vier jongemannen, zo maar op een februari nacht in 1943, de dood rondom het Twentse Enter. Het waren McCullough de piloot. Verder de 19-jarige radiotelegrafist/ schutter Paul Trevayne, de Britse boordwerktuigkundige Sgt. Francis F. Allen en tenslotte de arme Terence Murphy.

Henderson werd samen met Kimberley aangetroffen bij een boer in Bornerbroek. De politie werd gewaarschuwd en postcommandant Arts stuurde er een patrouille op af. Ook Marechaussee P. van Luinen werd opgetrommeld. “Afgelopen nacht is bij Enter een Engels vliegtuig neergestort. Bij ons thuis zijn twee overlevenden, die zo dadelijk door de Duitsers worden opgehaald.” Ogenblikkelijk sprong Van Luinen op zijn dienstfiets en zette het hem op een draf naar Arts. Daar trof hij in Bornebroek zowel Henderson als Kimberly. Voordat de twee vliegers naar Borne werden gebracht, maakte Van Luinen snel twee kiekjes van het tweetal. Daarna toog het naar het gemeentehuis van Borne en daar kwamen uiteindelijk de Duitsers die de geallieerden gevangen namen en afvoerden.

Nu hebben wij al verschillende tours en rondleidingen verzorgd in het kader van de Stirling AA-S. Bijvoorbeeld aan Max Thimmig, kleinzoon van de succesvolle Duitse nachtjager. Maar ook aan de familie Trevayne (Karen Travayne), die zelf ieder jaar naar Nederland komt. Onlangs kon Diederick ten Brinke uit Enter, zelf helemaal gespecialiseerd op de gebeurtenissen rondom deze crash, de familie Kimberly rondleidden en ook bestaan nauwe en warme contacten met Russell Murphy, de neef van de omgekomen bommenrichter.

Vandaag verzorgde ons afdelingshoofd en projectleider van ECG Air Branch Coen Cornelissen, namens Explosive Clearance Group, een tour langs alle plaatsen waar het destijds allemaal gebeurde. Geal en Peter Sinclair werden hierbij vergezeld door de gebroeders Van Luinen. Twee zoons van de oud Mareschaussee, die zelf inmiddels allang is overleden. Ook zij waren nieuwsgierig naar wat hun vader die nacht had meegemaakt. Coen werd hierbij prima geassisteerd door Diederick ten Brinke. Een door Explosive Clearance Group georganiseerde lunch in Borne bracht de emoties weer een beetje tot bedaren. Via Borne, Bornerbroek, de crashsite in Enter aan de Goorseweg, de locatie waar Murphy zijn parachutesprong zo fataal eindigde, ging het gezamenlijk naar het kerkhof aan de Appelhofstraat in Wierden. En zo eindigde een emotionele dag waardig in stilte bij de graven van een stel jonge kerels, die ooit, lang geleden – maar toch zo dichtbij – hun leven gaven voor een groot goed. Onze vrijheid! We shall remember them.

 

Lees meer
18 apr 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG assisteert de Bergingsdienst in Bemmel

Bij een opsporingsproject te Bemmel (provincie Gelderland) is ECG onlangs op stoffelijke overschotten gestuit. Aangezien uit het door ECG uitgevoerde vooronderzoek is gebleken dat er in het gebied door Duitse troepen schuttersputten waren bemand, kon zeker niet uitgesloten worden dat het hier een Duitse soldaat betrof. Conform de regels zijn de opsporingswerkzaamheden op die plaats direct gestaakt, is de locatie weer toegedekt en verder ongeroerd gelaten.

Gisteren is De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) ter plaatse geweest en zijn de menselijke resten vakkundig en secuur van de plek weggenomen. De BIDKL bestaat sinds 1945 en is verantwoordelijk voor het opsporen, bergen en identificeren van slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Het gaat zowel om militairen als burgers. De dienst wil oorlogsslachtoffers een naam geven en hun families informeren. Ze oordeelt hierbij nooit over ‘goed’ of ‘fout’.

De gisteren opgehaalde resten zijn inmiddels naar het laboratorium op Kamp Soesterberg gebracht. Hier zal geprobeerd worden de overblijfselen te identificeren en de gevallene van een naam te voorzien.

Lees meer
5 apr 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Omroep Gelderland op bezoek bij ECG

In de serie ’75 jaar vrijheid’ van Omroep Gelderland wordt teruggeblikt op de Tweede Wereldoorlog in het algemeen en de provincie Gelderland in het bijzonder. Hoe bouw je Nederland na de oorlog weer op? Hoe zorgen de Gelderlanders ervoor dat het afgebrokkelde land zich herpakt? Behalve de economie op gang brengen moest het land ook veilig worden. In grote delen van Gelderland is de aarde bezaaid met explosieven. Duizenden mijnen, bommen en granaten zijn na het neervallen en plaatsen nooit ontploft. Jaarlijks worden er nog steeds veel van die explosieven gevonden. Presentator Erik van der Pol ontdekte voor de programmareeks hoe er vandaag nog steeds actief oorlogstuig wordt opgespoord en veiliggesteld. Omroep Gelderland dook in de wederopbouw en de situatie van nu, en bezocht daarbij ook ECG:

 

Lees meer
11 feb 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

ECG breidt uit met drie nieuwe schaftwagens

Als uitbreiding op het huidige materieel heeft ECG vanaf vandaag beschikking over maar liefst drie nieuwe schaftwagens. De schaftwagens zijn van alle gemakken voorzien en voldoen uiteraard aan alle veiligheidseisen. De nieuwe schaftwagens zullen de detectie- en benaderingswerkzaamheden voor haar eigen deskundigen en eventuele bezoekers ongetwijfeld zo aangenaam mogelijk maken.

 

Lees meer
23 jan 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Direct al een unieke vliegtuigvondst op Eelde

Raak! Explosive Clearance Group Wijchen doet zeer bijzondere vondst van oude eendekker op Vliegveld Eelde.

Terwijl ECG eergisteren aan u haar nieuwe Projectleider en adviseur Vliegtuigbergingen introduceerde, rinkelde de telefoon. Al snel volgden foto`s via de Whatsapp en er bleken vliegtuigresten gevonden te zijn door het ECG-team van Wesley van Rijsbergen en Steven Jonkers met verder onder meer Martijn de Keijzer. Ze handelden kordaat en schakelden meteen de Bergingsofficier KLu majoor Bart Aalberts in en ook onze nieuwe collega Coen Cornelissen, de adviseur Vliegtuigbergingen werd gevraagd om naar de projectlocatie te komen.

Het bleek dat de resten in de toplaag, niet dieper dan een meter onder het maaiveld, met nagenoeg één grote hap van de zestonner van ECG al op de kant was gelegd. De vliegtuigbrokken hadden in een dicht gewerkte bomkrater gelegen. Op vliegveld Eelde spoort ECG conventionele munitie (CE) in opdracht voor GroenLeven B.V. op, omdat laatstgenoemde op de te doorzoeken percelen een zonnepanelenpark gaat plaatsen.

De foto`s die geappt werden, lieten echter niet bepaald bekende vliegtuigstukken zien… Een kleine stermotor, stukken hout, rare buisjes en tenslotte een telefoontje van Steven Jonkers met de melding van “rare wielen met spaken.” “Wielen met spaken? Kleine motor? Waar hadden we dit eerder gehoord?” Een kort onderzoek in het archief leverde op dat de KLu Bergingsdienst in 1963, na het droogleggen van de polder, ook al van die ‘rare spaakwielen’ hadden gevonden. Toen bleek het om een Duitse Gotha G-IV bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog te gaan. Een voor in Nederland een unieke vondst! Meteen was de aandacht getrokken en dus reisden we deze ochtend al heel vroeg af naar Eelde. Dit zou voor in Nederland pas de tweede keer zijn dat een dergelijke vondst zou worden gedaan!

Op de kant van de locatie die benaderd was, lag een berg schroot in de vorm van pijpjes en vreemde stukken metaal. En inderdaad: daar lag een spaakwiel, met een lange as, lijkend op een fietswiel! Een blik op de motor leerde al snel dat het een kleine 5 cilinder stermotor was en dus waarschijnlijk een heel oud, maar civiel vliegtuig. Nogmaals werd de voormalig bomkrater geopend en nauwkeuriger onderzocht, hetgeen onder andere een carburateur in nieuwstaat opleverde. Alles lag bij elkaar en het betrof duidelijk een oud dumpgat.

Samen met de Bergingsofficier zijn we op zoek gegaan naar overige bewijzen en doken nogmaals in de archieven. Het leverde al snel op dat het per definitie geen militair vliegtuig was. Vliegveld Eelde was pas in 1931 in gebruik genomen dus een dubbeldekker uit de Eerste Wereldoorlog was het waarschijnlijk ook al niet meer. Onderwijl onderzochten we de diverse wrakstukken wat beteren al snel kon de adviseur Vliegtuigbergingen het messing motorplaatje vinden op de stermotor. En al die gegevens brachten ons tot de volgende reconstructie;

Hoogstwaarschijnlijk zijn de resten een vliegtuig van het type Pander. Op 09 juni 1931 namelijk, verongelukte de destijds uitermate populaire Haijo Hindriks op vliegveld Eelde. De piloot werd zwaar gewond uit de wrakstukken gehaald en onmiddellijk naar het ziekenhuis in Groningen gebracht, waar hij kort daarop overleed aan zijn verwondingen. Zijn vliegtuig, een Pander EC 60 met de rompcode PH-AEV, werd voor nader onderzoek opgeslagen in een hangar. Jaren later, op 10 mei 1940, tijdens de inval, werd de bewuste hangar door terugtrekkende Nederlanders vernietigd en de toch al zwaar toegetakelde brokstukken, raakten nóg meer beschadigd. Uiteindelijk werden de wrakdelen gestort in een bomkrater, waarna het geheel werd opgevuld met zand. En zo stuitte ECG bij toeval op deze bijzondere vondst!

Na overleg met de Bergingsdienst KLu, in hoofde van majoor Aalbers, die het gehele proces met grote tevredenheid heeft gevolgd, is besloten om de wrakdelen veilig te stellen door ECG en samen in overleg met GroenLeven B.V. voor in de nabije toekomst te gaan kijken voor een juiste, waardige museaal einddoel. Zodat uiteindelijk iedereen kan en mag genieten van dit prachtige juweeltje van een stermotor, als ook van de diverse andere gevonden voorwerpen. Wordt vervolgd!

Lees meer
21 jan 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Nieuw in dienst bij ECG: Coen Cornelissen

ECG is verheugd om mee te kunnen delen dat zij zich per 1 februari jongstleden heeft versterkt met een nieuwe medewerker: Coen Cornelissen.

Coen is door zijn grote belangstelling voor de (lucht)oorlog in de periode 1940-1945 landelijk bekend komen te staan als dé autoriteit op het gebied van luchtoorlog en zal daarom als Projectleider/Adviseur Vliegtuigbergingen het team van ECG komen versterken.

Coen heeft 26 jaar als beroepsmilitair voor het Ministerie van Defensie gewerkt en is veteraan. Los van zijn werk bij de Koninklijke Landmacht heeft hij de afgelopen decennia diverse publicaties op zijn naam weten te zetten en onderhoudt hij veelvuldig contact met overheden, kenniscentra, bedrijven, onderzoeksinstanties en nabestaanden van betrokkenen bij de luchtoorlog. Door zijn expertise, parate kennis en gedrevenheid is hij de afgelopen decennia als adviseur betrokken geweest bij de uitvoering van diverse vliegtuigbergingen: zowel uitgevoerd door particuliere bedrijven als ECG, als door het Ministerie van Defensie zelf.

De kennis, ervaringen en het karakter van Coen Cornelissen sluiten naar onze mening perfect aan bij de stijl van ECG als opsporingsbedrijf: flexibel, doelgericht, efficiënt en altijd met het oog op kwaliteit.

Heeft u vragen over Coen of over onze bergingsactiviteiten? Neemt u gerust en vrijblijvend contact op via 024-6452409 of via c.cornelissen@ecg-group.nl

Lees meer
12 dec 2018|BrancheECG
Posted by Dennis Lodewijk

Aanvulling Wet- en regelgeving op het huidige certificaat: Basiskennis OCE Plus

Volgens het WSCS-OCE dienen personen die het OCE werkgebied betreden in het bezit te zijn van het certificaat Basiskennis OCE. Personen die hierover niet beschikken mogen het OCE werkgebied alleen onder begeleiding van ten minste een Assistent OCE-deskundige betreden. Deze uitzondering is opgenomen om te voorkomen dat personen die slechts incidenteel het OCE werkgebied betreden (bijvoorbeeld toezichthouders) persé dienen te beschikken over het certificaat Basiskennis OCE.

Personen die in het OCE werkgebied ondersteunende werkzaamheden verrichten, zoals machinisten en grondwerkers, dienen dus over het certificaat Basiskennis OCE te beschikken. In het WSCS-OCE wordt onder het OCE werkgebied verstaan: het gebied binnen het opsporingsgebied waar door de organisatie daadwerkelijk opsporingswerkzaamheden worden verricht.

Het niveau Basiskennis OCE omvat: basiskennis over explosieve stoffen & Conventionele Explosieven, basiskennis over de aanpak en uitvoering van projecten volgens het WSCS-OCE en het kennen en juist toepassen van veiligheidsregels op OCE projecten. Het examen Basiskennis OCE bestaat uit een theorie-examen van 25 meerkeuzevragen.

Op het huidige document Eind en toetstermen Basiskennis OCE is een aanvulling gedaan met het Plus deel. Dit deel gaat met name over wet en regelgeving. Het betreft een facultatief deel dat tot aan de dag van het examen aangemeld kan worden.

Mocht u interesse hebben in een cursus Basiskennis OCE of meer informatie wensen over het plus deel? Dan kunt u uiteraard geheel vrijblijvend contact opnemen. Wij zijn u graag van dienst.

Lees meer
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Categorieën

  • Nieuws
  • Projecten

Recente berichten

  • Armaex B.V. wordt onderdeel van Explosive Clearance Group BV
  • Brandstofverbruik
  • Avro Lancaster memorial flight boven Nederland: een vlucht die tot nadenken zet!
  • Biodiesel
  • Opschonen springput EODD met unieke zeef

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English