Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
27 sep 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Bom uit Tweede Wereldoorlog ontploft bij Airport Twente

Explosive Clearance Group BV (ECG) heeft dinsdagmorgen een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog gevonden op Twente Airport. De bom is later op de dag door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) tot ontploffing gebracht. Dat gebeurde om iets voor zes uur ’s middags. Het explosief, een zogeheten 500-ponder van Engelse makelij met een chemische ontsteking, lag op circa vijftig meter afstand van de start- en landingsbaan van het vliegveld.

Het lokaliseren en gecontroleerd tot ontploffing brengen van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog op het terrein van de voormalige vliegbasis is al zeven jaar aan de gang. In 2010, toen het terrein eigendom werd van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel is met Defensie afgesproken dat het gehele gebied zal worden geïnventariseerd op nog aanwezige oorlogsexplosieven en dat deze onschadelijk worden gemaakt.

Woordvoerster Joukje Hijlkema van gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT) verwacht dat de EOD nog ‘geruime tijd’ met het lokaliseren en ruimen van de explosieven bezig zal zijn. Voor de ontploffing van de Engelse 500-ponder was de omgeving rond de start- en landingsbaan afgezet door de Koninklijke Marechaussee. Omwonenden zijn na de vondst van de bom geïnformeerd.

Bron: Dagblad Tubantia (dd. 26-09-2017)
Video: Klik hier

Lees meer
25 sep 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Vliegtuigbom ontmanteld in Maas bij Venlo

De Explosieven Opruimingsdienst heeft zondagochtend een Engelse vliegtuigbom in de buurt van Venlo onschadelijk gemaakt. Omwonenden moesten als veiligheidsmaatregel twee uur lang binnen blijven. Ook lag het vaar- en luchtverkeer stil. Om 10.40 uur werd het gebied weer vrijgegeven.

De 500-ponder uit de Tweede Wereldoorlog lag in de Maas in de buurt van het Maasveld in Tegelen. De EOD moest de bom daarom onder water demonteren en “dat gebeurt niet vaak”, zegt een woordvoerder tegen L1. “Gelukkig is het water in de Maas vrij helder en konden we alles goed zien.”

Ingewikkelde klus

De ruimploeg is gisteren al begonnen met de voorbereidingen. “De bom is toen gestabiliseerd en de ontsteking is uitgegraven. Vandaag is een mechanische klemplaat gemonteerd zodat de ontsteking op afstand uit de bom gehaald kon worden.”

Voor de experts een ingewikkelde klus, omdat alles met een duikpak aan moest gebeuren. “Je hebt weerstand van het water zelf en je bent lichter, dus daar moet je rekening mee houden.”

Na demontage was er geen ontploffingsgevaar meer en kon de bom verplaatst naar een andere locatie, waar die is begraven en tot ontploffing is gebracht.

De vliegtuigbom werd eind mei gevonden bij werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de Maas bij Venlo. Ter voorbereiding werd door Explosive Clearance Group BV (ECG) gericht gezocht naar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Venlo werd aan het eind van de oorlog zwaar gebombardeerd.

Bron: www.nos.nl (dd. 25 september 2017)
Foto’s: Maurice van de Graef

Lees meer
18 sep 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Vliegtuigbom WOII in de Maas bij Venlo wordt 24 september 2017 geruimd

In de Maas, ter hoogte van Hout-Blerick en Tegelen tussen de Romeinenweg en Watermunt, is door ECG een niet-gesprongen explosief ontdekt.

Het gaat om een zogenoemde 500-ponder, een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog. De vliegtuigbom ligt zo’n 5 m onder de waterlijn en is woensdag 31 mei 2017 ontdekt tijdens werkzaamheden om de vaargeul van de Maas bij Venlo te verruimen. De Explosieven opruimingsdienst defensie (EODD) ontmantelt de bom op zondag 24 september 2017.

Het explosief zorgt vooralsnog niet voor gevaar of hinder. De bom heeft al 73 jaar op de bodem van de Maas gelegen en ligt daar veilig. In overleg met de gemeente Venlo is in eerste aanleg besloten om het explosief voorlopig ongemoeid te laten en te markeren met een markeringsboei. De scheepvaart kan door. Op de dag dat het explosief wordt geruimd, is een korte stremming voor de scheepvaart van kracht.

De hinder voor omwonenden is beperkt. Mede omdat het water dempend werkt, hoeven er geen mensen te worden geëvacueerd. Alleen zullen de bewoners van ongeveer 50 woningen enige tijd binnen moeten blijven omdat hun huis binnen de straal van 252 m van de veiligheidszone staat. Verder is het werkgebied uiteraard niet toegankelijk.

Demontage

Zondagochtend 24 september om 08.00 uur worden het vlieg- en vaarverkeer stilgelegd. Een half uur later gaat de veiligheidszone dicht; de politie bewaakt het gebied. Om 09.00 uur start dan de demontage. Hoe lang dit gaat duren is niet met zekerheid te zeggen. Is de ontsteker verwijderd, dan zal het sein veilig worden gegeven en wordt het gebied weer vrijgegeven. De bom wordt vervolgens per werkschip naar de Ankerkade vervoerd (haven van Blerick). Van daar gaat de lading per vrachtwagen naar de springlocatie aan de Newtonweg, in de oksel van knooppunt Zaarderheiken, waar de bom op veilige wijze tot ontploffing wordt gebracht.

Explosieven uit de Tweede Wereldoorlog

In en rond Venlo worden regelmatig explosieven uit de Tweede Wereldoorlog gevonden. Uit onderzoek blijkt dat op de bodem van de Maas ook zulke conventionele explosieven (CE) aanwezig zijn. Zowel Rijkswaterstaat als de aannemer gaan hier tijdens de werkzaamheden aan de vaargeul van de Maas zorgvuldig mee om. Hiervoor is ook een Projectplan CE opgesteld dat goedgekeurd is door gemeenten Venlo en Peel en Maas. Bij de vondst van het explosief is het protocol uit het projectplan goed opgevolgd. De omgeving is nooit in gevaar geweest.

Verruiming vaargeul Maas

De vaargeul van de Maas bij Venlo wordt op diepte gebracht en verbreed zodat grotere schepen elkaar onbelemmerd kunnen kruisen of passeren. De werkzaamheden zijn gestart in mei, de volledige opdracht is eind 2018 afgerond. Het detectieonderzoek naar explosieven was al in februari gestart.

Bron: www.rijkswaterstaat.nl (dd. 15 september 2017)
Foto: Koninklijke Landmacht (archieffoto)

 

Lees meer
Foto: Van Assendelft Fotografie
29 aug 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

“Tot nu toe geen munitie gevonden in Volkel”

Brabants Dagblad – 29 augustus 2017

UDEN/VOLKEL – De zoektocht naar explosieven op een terrein in Volkel waar een zonnepark moet komen, heeft vandaag alleen oud ijzer opgeleverd. ,,Maar we hebben nog drie weken te gaan”, zeggen de mannen van Explosive Clearance Group (ECG) die maandagochtend zijn begonnen.

Mogelijk zes blindgangers, 188 verdachte objecten en twintig niet te interpreteren gebieden zijn bij vooronderzoek vastgesteld. Allemaal digitaal ingemeten en met gps-bepaald. “We weten precies waar we moeten zijn”, zegt Steven Jonkers van ECG. ,,We zetten vlaggetjes uit, we zoeken met behulp van detectoren en veelal kunnen we de objecten dan met een schop verwijderen. Ligt het dieper of is het groter dan hebben we een graafmachine ter beschikking.”

Patronen en granaten
Bij de vondst van vliegtuigbommen moeten de mannen verplicht de Explosieven Opruimingsdienst inschakelen. Bij geschutsmunitie, zoals patronen en granaten is de procedure anders: ,, We stellen de toestand en het type van het projectiel vast. Bij scherpe munitie wordt het weer de EOD, anders doen we het zelf. Maar met bommen ga je niet slepen.”

Bang dat hobbyisten ’s avonds met detectoren aan de slag gaan, zijn de mannen niet. Op de eerste plaats is dat in de Udense Algemene Plaatselijke Verordening verboden. Bovendien ligt de munitie vaak zo diep dat hij met een gewone hobby-detector niet te vinden is. En het terrein wordt goed in de gaten gehouden.

Tekst: Kees Back
Beeld: Van Assendelft Fotografie

 

Lees meer
25 aug 2017|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Onderzoek bij het West Brabants Archief

Facebookbericht van het West Brabants Archief, 24 augustus 2017:

“De studiezaal wordt vandaag bijna geheel in beslag genomen door historici van de Explosive Clearance Group BV uit Wijchen. Zij doen onderzoek in de verschillende gemeentelijke archieven naar bommen en explosieven die in WOII op het grondgebied van deze gemeenten terecht zijn gekomen. Dit keer in opdracht van ProRail voor het tracé Roosendaal-Breda, dus zijn ze nog wel even bezig bij het WBA!”

Lees meer
Explosievenopsporing Ooijen – Wanssum
17 apr 2017|Projecten
Posted by developer

Explosievenopsporing Ooijen – Wanssum

Ter voorbereiding op de realisatie van de rondweg en de hoogwatergeul van Wanssum is ECG in februari dit jaar gestart met onderzoek naar niet gesprongen explosieven. De afgelopen weken zijn daarbij verschillende granaten gevonden.

De explosieven zijn op 31 maart en 13 april door de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) gecontroleerd tot ontploffing gebracht. Voor de uitvoering van Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum moet het hele projectgebied onderzocht worden op mogelijke explosieven.

Lees meer
logo VEO
7 apr 2017|Branche
Posted by developer

Geslaagde netwerkbijeenkomst Nationaal Militair Museum

Op 6 april jl. vond de jaarlijkse VEO Netwerkbijeenkomst CE plaats in het Nationaal Militair Museum te Soest. Met bijna 200 deelnemers was de opkomst, net als vorig jaar, weer bijzonder hoog. Er was een brede vertegenwoordiging vanuit de Rijksoverheid, gemeenten, waterschappen, opdrachtgevers, adviseurs en opsporingsbedrijven. VEO kijkt terug op een geslaagde bijeenkomst.

Lees meer
23 mrt 2017|Projecten
Posted by developer

Knallen op KNSF-terrein Muiden

De sanering van het KNSF-terrein in Muiden is in volle gang. Regelmatig worden er explosieve materialen door ECG opgespoord en door de explosievenopruimingsdienst (EOD) gecontroleerd tot ontploffing gebracht. Vaak zijn de explosies klein en de knallen niet erg luid. Sommige explosieve materialen zorgen echter voor een grote explosie met een flinke knal. Uiteraard is er geen gevaar voor inwoners. De EOD neemt namelijk maatregelen om de ontploffingen minder groot te maken.

De komende maanden zullen er nog geregeld (kleine) ontploffingen te horen zijn. Op maandag 3 april, woensdag 5 april en donderdag 6 april 2017 tussen 10.00 en 16.00 uur staan de eerstvolgende ontploffingen gepland. Mogelijk komt daar vrijdag 7 april nog bij.

Lees meer
logo VEO
6 jul 2016|Branche
Posted by developer

Wijziging WSCS-OCE van kracht

Door de Minister van SZW is op 29 juni 2016 een wijziging van het WSCS-OCE vastgesteld. Hierdoor is een einde gekomen aan de onzekerheid over de invoering van de wijzigingsvoorstellen van het CCvD-OCE uit 2014. De wijzigingen zijn per 5 juli jl. van kracht. Aldus de Nota van Toelichting kunnen certificaathouders afspraken maken met de CKI over invoering van de wijzigingen per uiterlijk per 2017. VEO pleit er voor om binnen deze kaders een branchebrede overgangsregeling te bepalen.

Lees meer
1 jun 2016|ECG
Posted by developer

Raamcontract explosievenonderzoek ECG – ProRail

Enkele jaren geleden heeft ProRail de betrokkenheid van alle spoorlijnen en stations bij oorlogshandelingen in kaart laten brengen. Omdat deze onderzoeken niet conform de huidige regelgeving van het WSCS-OCE zijn opgesteld, heeft ProRail besloten om haar beheersgebied opnieuw en conform recente regelgeving te laten onderzoeken. De afdeling vooronderzoek van ECG heeft de opdracht gegund gekregen om de komende 3 jaar het zuidelijk beheersgebied van ProRail te onderzoeken. We zullen de komende jaren dus veel informatie verkrijgen over de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.

Lees meer

 

  • <
  • 1
  • …
  • 6
  • 7

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English