Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
5 apr 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Omroep Gelderland op bezoek bij ECG

In de serie ’75 jaar vrijheid’ van Omroep Gelderland wordt teruggeblikt op de Tweede Wereldoorlog in het algemeen en de provincie Gelderland in het bijzonder. Hoe bouw je Nederland na de oorlog weer op? Hoe zorgen de Gelderlanders ervoor dat het afgebrokkelde land zich herpakt? Behalve de economie op gang brengen moest het land ook veilig worden. In grote delen van Gelderland is de aarde bezaaid met explosieven. Duizenden mijnen, bommen en granaten zijn na het neervallen en plaatsen nooit ontploft. Jaarlijks worden er nog steeds veel van die explosieven gevonden. Presentator Erik van der Pol ontdekte voor de programmareeks hoe er vandaag nog steeds actief oorlogstuig wordt opgespoord en veiliggesteld. Omroep Gelderland dook in de wederopbouw en de situatie van nu, en bezocht daarbij ook ECG:

 

Lees meer
11 mrt 2019|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG stelt twee vliegtuigbommen veilig op Groningen Airport Eelde

Bij bodemonderzoek op Groningen Airport Eelde heeft ECG twee vliegtuigbommen van 250 kilo uit de Tweede Wereldoorlog gelokaliseerd en veiliggesteld. Het gaat om bommen van Duitse makelij. Er is ook een kleine hoeveelheid gedumpte munitie van artillerie en infanterie aangetroffen. Het bodemonderzoek werd gedaan in voorbereiding op de bouw van een zonnepark op het vliegveld.

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) heeft inmiddels een deel van de munitie vernietigd. De twee vliegtuigbommen worden woensdag 13 maart op oefenterrein De Haar van Defensie in Assen tot ontploffing gebracht.

Bron: RTV Drenthe
Correcties en toevoegingen: ECG

 

Lees meer
11 feb 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

ECG breidt uit met drie nieuwe schaftwagens

Als uitbreiding op het huidige materieel heeft ECG vanaf vandaag beschikking over maar liefst drie nieuwe schaftwagens. De schaftwagens zijn van alle gemakken voorzien en voldoen uiteraard aan alle veiligheidseisen. De nieuwe schaftwagens zullen de detectie- en benaderingswerkzaamheden voor haar eigen deskundigen en eventuele bezoekers ongetwijfeld zo aangenaam mogelijk maken.

 

Lees meer
23 jan 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Direct al een unieke vliegtuigvondst op Eelde

Raak! Explosive Clearance Group Wijchen doet zeer bijzondere vondst van oude eendekker op Vliegveld Eelde.

Terwijl ECG eergisteren aan u haar nieuwe Projectleider en adviseur Vliegtuigbergingen introduceerde, rinkelde de telefoon. Al snel volgden foto`s via de Whatsapp en er bleken vliegtuigresten gevonden te zijn door het ECG-team van Wesley van Rijsbergen en Steven Jonkers met verder onder meer Martijn de Keijzer. Ze handelden kordaat en schakelden meteen de Bergingsofficier KLu majoor Bart Aalberts in en ook onze nieuwe collega Coen Cornelissen, de adviseur Vliegtuigbergingen werd gevraagd om naar de projectlocatie te komen.

Het bleek dat de resten in de toplaag, niet dieper dan een meter onder het maaiveld, met nagenoeg één grote hap van de zestonner van ECG al op de kant was gelegd. De vliegtuigbrokken hadden in een dicht gewerkte bomkrater gelegen. Op vliegveld Eelde spoort ECG conventionele munitie (CE) in opdracht voor GroenLeven B.V. op, omdat laatstgenoemde op de te doorzoeken percelen een zonnepanelenpark gaat plaatsen.

De foto`s die geappt werden, lieten echter niet bepaald bekende vliegtuigstukken zien… Een kleine stermotor, stukken hout, rare buisjes en tenslotte een telefoontje van Steven Jonkers met de melding van “rare wielen met spaken.” “Wielen met spaken? Kleine motor? Waar hadden we dit eerder gehoord?” Een kort onderzoek in het archief leverde op dat de KLu Bergingsdienst in 1963, na het droogleggen van de polder, ook al van die ‘rare spaakwielen’ hadden gevonden. Toen bleek het om een Duitse Gotha G-IV bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog te gaan. Een voor in Nederland een unieke vondst! Meteen was de aandacht getrokken en dus reisden we deze ochtend al heel vroeg af naar Eelde. Dit zou voor in Nederland pas de tweede keer zijn dat een dergelijke vondst zou worden gedaan!

Op de kant van de locatie die benaderd was, lag een berg schroot in de vorm van pijpjes en vreemde stukken metaal. En inderdaad: daar lag een spaakwiel, met een lange as, lijkend op een fietswiel! Een blik op de motor leerde al snel dat het een kleine 5 cilinder stermotor was en dus waarschijnlijk een heel oud, maar civiel vliegtuig. Nogmaals werd de voormalig bomkrater geopend en nauwkeuriger onderzocht, hetgeen onder andere een carburateur in nieuwstaat opleverde. Alles lag bij elkaar en het betrof duidelijk een oud dumpgat.

Samen met de Bergingsofficier zijn we op zoek gegaan naar overige bewijzen en doken nogmaals in de archieven. Het leverde al snel op dat het per definitie geen militair vliegtuig was. Vliegveld Eelde was pas in 1931 in gebruik genomen dus een dubbeldekker uit de Eerste Wereldoorlog was het waarschijnlijk ook al niet meer. Onderwijl onderzochten we de diverse wrakstukken wat beteren al snel kon de adviseur Vliegtuigbergingen het messing motorplaatje vinden op de stermotor. En al die gegevens brachten ons tot de volgende reconstructie;

Hoogstwaarschijnlijk zijn de resten een vliegtuig van het type Pander. Op 09 juni 1931 namelijk, verongelukte de destijds uitermate populaire Haijo Hindriks op vliegveld Eelde. De piloot werd zwaar gewond uit de wrakstukken gehaald en onmiddellijk naar het ziekenhuis in Groningen gebracht, waar hij kort daarop overleed aan zijn verwondingen. Zijn vliegtuig, een Pander EC 60 met de rompcode PH-AEV, werd voor nader onderzoek opgeslagen in een hangar. Jaren later, op 10 mei 1940, tijdens de inval, werd de bewuste hangar door terugtrekkende Nederlanders vernietigd en de toch al zwaar toegetakelde brokstukken, raakten nóg meer beschadigd. Uiteindelijk werden de wrakdelen gestort in een bomkrater, waarna het geheel werd opgevuld met zand. En zo stuitte ECG bij toeval op deze bijzondere vondst!

Na overleg met de Bergingsdienst KLu, in hoofde van majoor Aalbers, die het gehele proces met grote tevredenheid heeft gevolgd, is besloten om de wrakdelen veilig te stellen door ECG en samen in overleg met GroenLeven B.V. voor in de nabije toekomst te gaan kijken voor een juiste, waardige museaal einddoel. Zodat uiteindelijk iedereen kan en mag genieten van dit prachtige juweeltje van een stermotor, als ook van de diverse andere gevonden voorwerpen. Wordt vervolgd!

Lees meer
21 jan 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Nieuw in dienst bij ECG: Coen Cornelissen

ECG is verheugd om mee te kunnen delen dat zij zich per 1 februari jongstleden heeft versterkt met een nieuwe medewerker: Coen Cornelissen.

Coen is door zijn grote belangstelling voor de (lucht)oorlog in de periode 1940-1945 landelijk bekend komen te staan als dé autoriteit op het gebied van luchtoorlog en zal daarom als Projectleider/Adviseur Vliegtuigbergingen het team van ECG komen versterken.

Coen heeft 26 jaar als beroepsmilitair voor het Ministerie van Defensie gewerkt en is veteraan. Los van zijn werk bij de Koninklijke Landmacht heeft hij de afgelopen decennia diverse publicaties op zijn naam weten te zetten en onderhoudt hij veelvuldig contact met overheden, kenniscentra, bedrijven, onderzoeksinstanties en nabestaanden van betrokkenen bij de luchtoorlog. Door zijn expertise, parate kennis en gedrevenheid is hij de afgelopen decennia als adviseur betrokken geweest bij de uitvoering van diverse vliegtuigbergingen: zowel uitgevoerd door particuliere bedrijven als ECG, als door het Ministerie van Defensie zelf.

De kennis, ervaringen en het karakter van Coen Cornelissen sluiten naar onze mening perfect aan bij de stijl van ECG als opsporingsbedrijf: flexibel, doelgericht, efficiënt en altijd met het oog op kwaliteit.

Heeft u vragen over Coen of over onze bergingsactiviteiten? Neemt u gerust en vrijblijvend contact op via 024-6452409 of via c.cornelissen@ecg-group.nl

Lees meer
12 dec 2018|BrancheECG
Posted by Dennis Lodewijk

Aanvulling Wet- en regelgeving op het huidige certificaat: Basiskennis OCE Plus

Volgens het WSCS-OCE dienen personen die het OCE werkgebied betreden in het bezit te zijn van het certificaat Basiskennis OCE. Personen die hierover niet beschikken mogen het OCE werkgebied alleen onder begeleiding van ten minste een Assistent OCE-deskundige betreden. Deze uitzondering is opgenomen om te voorkomen dat personen die slechts incidenteel het OCE werkgebied betreden (bijvoorbeeld toezichthouders) persé dienen te beschikken over het certificaat Basiskennis OCE.

Personen die in het OCE werkgebied ondersteunende werkzaamheden verrichten, zoals machinisten en grondwerkers, dienen dus over het certificaat Basiskennis OCE te beschikken. In het WSCS-OCE wordt onder het OCE werkgebied verstaan: het gebied binnen het opsporingsgebied waar door de organisatie daadwerkelijk opsporingswerkzaamheden worden verricht.

Het niveau Basiskennis OCE omvat: basiskennis over explosieve stoffen & Conventionele Explosieven, basiskennis over de aanpak en uitvoering van projecten volgens het WSCS-OCE en het kennen en juist toepassen van veiligheidsregels op OCE projecten. Het examen Basiskennis OCE bestaat uit een theorie-examen van 25 meerkeuzevragen.

Op het huidige document Eind en toetstermen Basiskennis OCE is een aanvulling gedaan met het Plus deel. Dit deel gaat met name over wet en regelgeving. Het betreft een facultatief deel dat tot aan de dag van het examen aangemeld kan worden.

Mocht u interesse hebben in een cursus Basiskennis OCE of meer informatie wensen over het plus deel? Dan kunt u uiteraard geheel vrijblijvend contact opnemen. Wij zijn u graag van dienst.

Lees meer
12 nov 2018|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

ECG bemachtigt Poolse oorlogsdocumentatie uit Londen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de Eerste Poolse Pantserdivisie van Brabant tot Groningen actief betrokken geweest bij de bevrijding van Nederland. Hierdoor is de oorlogsdocumentatie van dit legeronderdeel van groot belang bij het uitvoeren van historisch vooronderzoek in deze regio’s. Dit is de reden geweest dat de afdeling Vooronderzoek van ECG onlangs een bezoek heeft gebracht aan het Sikorski Institute te Londen.

Het merendeel van de documentatie in het Sikorski Institute in Londen heeft betrekking op de periode van de Tweede Wereldoorlog 1939-1945 en de rol van Polen daarin. Van belang voor de onderzoeken van ECG bij het achterhalen van oorlogshandelingen in Nederland, zijn de documenten met betrekking tot de Poolse strijdkrachten, waaronder aanvalsplannen van Poolse korpsen, divisies, regimenten en bataljons. Naast de Nederlandse, Britse, Amerikaanse, Canadese en Duitse bronnen beschikt ECG nu dus ook over Poolse oorlogsdocumentatie. Met deze primaire bronnen wordt het analyseren van projectlocaties nog completer, feitelijker en herleidbaarder.

Lees meer
22 okt 2018|BrancheECG
Posted by Dennis Lodewijk

Particulieren lopen geld voor onderzoek naar explosieven mis

LINGEWAARD – Burgers en bedrijven die op hun erf onderzoek moeten laten verrichten naar oude explosieven in de grond, lopen daar collectief een onkostenvergoeding voor mis. Het gaat om fikse bedragen: van enkele duizenden euro’s tot zelfs tonnen, die particulieren nu onnodig uit eigen zak betalen.

Gemeenten declareren in veel gevallen namelijk alleen maar de kosten van hun eigen bodemonderzoeken bij het Rijk, blijkt uit onderzoek van De Gelderlander in gemeenten waar nog veel explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in de grond kunnen zitten. Burgers en bedrijven die bijvoorbeeld bij een bouwproject de grond moeten laten naspeuren op explosieven, kunnen daar ook een vergoeding voor krijgen. De gemeente moet die kosten namens particulieren bij het rijk indienen, maar doet dat in veel gevallen niet. Uit onwetendheid, omdat de regeling niet duidelijk is, maar in sommige gevallen ook omdat de gemeente het te veel rompslomp vindt.

In totaal gaat het om miljoenen euro’s die wel beschikbaar zijn voor bodemonderzoeken, maar niet geclaimd worden. Het rijk vergoedt 70 procent van het onderzoek als er door gemeenten, bedrijven en burgers gegraven wordt in de bodem. In 2015, 2016 en 2017 keerde de overheid in totaal 68,5 miljoen euro aan vergoedingen uit. Dat geld ging dus vooral naar gemeenten en niet naar particulieren.

Meeprofiteren
Lingewaard, dat in een gebied ligt waar een groot risico is op achtergebleven explosieven, is zo’n gemeente die alleen de eigen kosten gedeclareerd heeft. Burgemeester Marianne Schuurmans van Lingewaard was in 2013 nauw betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe subsidie en volgens haar hebben gemeenten die burgers en bedrijven lieten meeprofiteren juist onterecht gebruik gemaakt van de onkostenvergoeding. ,,De regeling was oorspronkelijk alleen bedoeld voor gemeenten, niet voor derden.”

Dat is niet het oordeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, dat in een reactie laat weten dat meeprofiteren wel gewoon mag. Het staat alleen nergens expliciet beschreven. Gemeenten als Tiel, Ede, Wageningen en Overbetuwe dienden afgelopen jaren wel declaraties in namens burgers en bedrijven, blijkt uit navraag. Nijmegen, Berg en Dal, Lingewaard, Arnhem, Doetinchem en Boxmeer deden dat niet. Grave, Mill en Cuijk ook niet, maar om een andere reden: ze vonden het mee laten profiteren van derden ‘te veel administratieve rompslomp’, laat een woordvoerder weten.

‘Gratis Geld’ laten liggen
Frans Pas, eigenaar van het Wijchense explosievenopsporingsbedrijf ECG, schetst hoe groot bedragen zijn die bedrijven en burgers van verzakende gemeentes misliepen. Gemeenten laten volgens hem ‘gratis geld’ liggen. ,,In Muiden kreeg een bedrijf waar ik voor werkte via de gemeente Gooise Meren meer dan 2 miljoen euro vergoed. Dat project loopt nog steeds. In Lingewaard hebben we onderzoek gedaan voor iemand die een huis wilde bouwen en die was een paar duizend euro kwijt aan bodemonderzoek. Hij kreeg dus niks via de gemeente.”

Bron: De Gelderlander, 22 oktober 2018

Lees meer
11 okt 2018|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Bommen zoeken bij Markermeerdijk

Duizenden bommen en granaten werden er in de Tweede Wereldoorlog afgeworpen en afgeschoten boven Nederland. Een deel daarvan ontplofte niet. Zo’n scherpe granaat wil je niet opscheppen als je een vaargeul uitbaggert.

Dus dobbert er sinds half september een scheepje voor de kust van Uitdam om mogelijke nog niet ontplofte explosieven op te sporen. Ten noorden en ten zuiden van het dorp worden straks twee vaargeulen gebaggerd richting loswallen. Die zijn bedoeld voor de versterking van de Markermeerdijken die volgend jaar van start gaat. De loswallen komen bezuiden de camping en bij Kaap Uitdam. Maar eerst is er dus een ’bomcheck’ om te zorgen dat de kust veilig is voor de baggeraars. Dat gebeurt niet op goed geluk, zegt omgevingsmanager Bas van den Heuvel van de Alliantie Markermeerdijken. ,,Er is eerst historisch onderzoek gedaan naar Ongesprongen Conventionele Explosieven, zoals dat officieel heet. Zeven tot vijftien procent van die explosieven zijn niet afgegaan, dus kunnen ze gevaar opleveren bij bouwwerkzaamheden.’’

Bij het onderzoek in archieven en op kaarten zijn drie hot spots gevonden. Ver voor de kust van Hoorn is een vliegtuig neergestort, maar dat levert volgens Van den Heuvel geen gevaar op tijdens de dijkversterking. Daar is voor de bouwwerkzaamheden geen bommenonderzoek nodig. Bij Durgerdam is ook een vliegtuig neergestort waar mogelijk nog bommen of munitie in zitten. Dat vliegtuigwrak wordt volgend jaar onderzocht. Bij Uitdam gaat het nu om onderzoeksgebieden die in het schootsveld van fort Pampus lagen. Daar is in de oorlog geschut afgevuurd, voornamelijk om te oefenen. Maar bij het baggeren van vaargeulen in dat gebied wordt ieder risico uitgesloten. De vaargeul wordt 3,5 meter diep terwijl het er langs de kust nu een meter diep is.

De Explosives Clearance Group is door de Alliantie ingehuurd om met een boot met multisensor de bodem af te speuren. Ongeveer driekwart van het te onderzoeken gebied is volgens Van den Heuvel inmiddels gescanned. Als de data zijn verwerkt, is pas duidelijk of er mogelijk explosieven liggen. ,,Ze zien met de apparatuur van een conservenblikje tot een granaat, maar er kan ook een scheepsanker liggen waar de multisensor op reageert’’, zegt Van den Heuvel.

Als er bij de data-analyse een vermoeden is van een metalen voorwerp dat mogelijk een explosief kan zijn, gaan duikers dat onderzoeken. Speciaal opgeleide duikers, want het is een risicovol klusje. ,,Met spuitlansen en stofzuigers maken ze het metalen object vrij. Door alles wat dan opdwarrelt zie je onder water geen hand meer voor ogen, dus moeten ze op de tast het object onderzoeken.’’ Is er sprake van een explosief dan wordt de Explosieven Opruimingsdienst Defensie ingeschakeld om de boel onschadelijk te maken.

Bron: Noord-Hollands Dagblad, 10 oktober 2018

Lees meer
logo VEO
13 sep 2018|Branche
Posted by Dennis Lodewijk

Bommenregeling ongewijzigd, advies Kenniscentrum CE komt later

De Bommenregeling blijft vooralsnog ongewijzigd. Wel wijzigt met ingang van 2019 de peildatum waarvoor aanvragen bij het ministerie binnen moeten zijn van 1 maart naar 1 april. Dat staat in de Meicirculaire Gemeentefonds 2018. In de Meicirculaire wordt ook ingegaan op de stand van zaken van de werkgroep die is gevraagd te adviseren over de wijze waarop een kenniscentrum en normenkader gestalte kunnen krijgen. Helaas is het advies inzake Kenniscentrum CE nog steeds niet definitief, omdat er nog overleg plaatsvindt tussen de betrokken departementen. VEO heeft bij het ministerie benadrukt dat het van belang is dat we verder kunnen met de inrichting van het Kenniscentrum en met name ook het oppakken van het onderzoeksprogramma.

Lees meer

 

  • <
  • 1
  • …
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • >

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English