Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
8 mei 2020|ECGGeen categorie
Posted by Dennis Lodewijk

ECG tijdens de coronacrisis

De coronacrisis en de bijbehorende restricties zijn nu alweer een aantal maanden van kracht. Gedurende deze periode heeft ECG de benodigde maatregelen getroffen om toch op een verantwoordelijke manier verder te kunnen werken. Dit doen wij door het instellen van een coronarooster waarbij er een maximum aantal arbeidsplaatsen zijn ingericht. Hierdoor wordt thuiswerken zo veel mogelijk gestimuleerd. Daarnaast zijn tussen de bureaus beschermplaten en langs de wandelpaden in het gebouw desinfectiezuilen geplaatst. Dit alles maakt dat ECG ondanks deze ongebruikelijke periode toch de werkzaamheden mag voortzetten en dit gelukkig op een verantwoorde manier kan blijven uitvoeren.

Lees meer
8 nov 2019|Geen categorie
Posted by Dennis Lodewijk

Bericht van directeur Richard Jacobs inzake sponsoractie Kind en brandwond

Geachte lezer,

Graag richt ik me even persoonlijk tot u. Binnenkort staat mij een grote sportieve uitdaging te wachten. Als één van de 24 deelnemers uit de hele wereld mag ik deelnemen aan ‘The Race to the Wreck’ in Namibië. Een uitdaging waarbij ik 200 kilometer mountainbike en 120 kilometer hardloop door en over de grootste zandduinen op aarde in de Namib Naukluft Desert, met als eindbestemming het Eduard Bohlen scheepswrak dat verankerd ligt in de woestijn. Mijn doel is om zoveel mogelijk geld bij elkaar te fietsen en te lopen voor Stichting Kind & Brandwond zodat zij zich in
kunnen blijven zetten voor kinderen met brandwonden.

“Even geen slachtoffer zijn”

In de download stel ik u voor aan Wende, een stoere meid die op alle foto’s zo trots de camera inkijkt. De dochter van één van onze medewerkers. Twee jaar geleden liep zij bij een auto ongeval ernstige brandwonden op. Na een lange, zeer heftige, tijd in het Brandwondencentrum in Beverwijk, waar zij vele pijnlijke operaties en verbandwissels heeft ondergaan, heeft ze dapper haar leven weer opgepakt. Een leven dat ongevraagd in het teken staat van haar littekens, starende blikken en keiharde, kwetsende reacties. Binnenkort ondergaat Wende een zeer ingrijpende operatie die ervoor gaat zorgen dat zij haar haar terugkrijgt aan de rechterzijde van haar hoofd. Dit is één van de vele hersteloperaties die vast
onderdeel van haar leven zullen blijven. Want littekens groeien niet mee.

Speciaal voor kinderen als Wende organiseert Stichting Kind & Brandwond vakantieweken en activiteiten om hen te helpen hun littekens te accepteren en hun zelfvertrouwen te herwinnen, verpakt in onbezorgd plezier. Dit jaar ging Wende voor de eerste keer mee. Ze vond het zo leuk dat ze niet meer naar huis wilde. ‘Even geen slachtoffer zijn’, is een veel gehoorde opmerking van deelnemers over de vakantieweken. Want wat is er nou fijner dan volledig jezelf te kunnen zijn en ervaringen te delen met andere kinderen die hetzelfde hebben meegemaakt? Zij weten immers wat het is om littekens te hebben. Kinderen bloeien op en gaan vol zelfvertrouwen weer naar huis. Deze vakantieweken hebben effect!

Ik zou het geweldig vinden als u mij steunt zodat we kinderen als Wende kunnen helpen met hun littekens om te leren gaan zodat zij met vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken. Opent u alstublieft de bijlage bij dit bericht en doe een bijdrage door op de rode knop in het bericht te klikken.

Namens alle kinderen dank ik u van harte!

Met sportieve groet,

Richard Jacobs
Algemeen Directeur

Lees meer
9 okt 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Bezoekersdagen bergingssite druk bezocht

Op de zaterdagen 28 september en 5 oktober werd, op de locatie waar onze bergingswerkzaamheden uitgevoerd worden, een open dag georganiseerd. Doel was iedereen kennis te laten nemen van het nut, de noodzaak, het werkproces en de tot dan toe aangetroffen vliegtuigresten.

Op 28 september werd de dag begonnen met een herdenkingsbijeenkomst. Deze werd muzikaal ondersteund door een ensemble van de koninklijk erkende fanfare St. Joseph uit Pey. Tijdens de herdenking werden diverse indrukwekkende toespraken gehouden, kransen en bloemstukken gelegd en een moment stilte in acht genomen voor de crewleden van de Short Stirling. Enkele schoolkinderen hielden hierna een voordracht. Aansluitend aan de herdenking trok het gezelschap, begeleid door ‘pipers’ (doedelzakblazers), naar de bergingslocatie van het vliegtuig. Twee historische, militaire vliegtuigen uit de verzameling van de Koninklijke Luchtmacht vlogen als eerbetoon aan de omgekomen vliegtuigbemanningsleden over de bergingslocatie.

Op het bergingsterrein is een expositietent opgezet waarin de tot dan toe geborgen zaken konden worden bekeken. Het bergingsterrein werd in de tweede helft van de middag opengesteld voor belangstellenden die niet aan de herdenking hebben deelgenomen. Geschat wordt dat er in totaal zo’n 4500 geïnteresseerden gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om onze bergingssite te bezoeken.

Lees meer
30 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Nabestaanden bezoeken bergingslocatie

Afgelopen vrijdag brachten vier families van de gesneuvelde en vermiste bemanningsleden een indrukwekkend bezoek aan de bergingslocatie te Pey in Echt-Susteren. Onder leiding van projectleider Coen Cornelissen van onze Air Branch werd, na een korte wandeltocht, op de ontgravingslocatie uitgelegd hoe voor de Short Stirling zijn laatste vlucht was geëindigd. Aan de families werd getoond waar de motoren gevonden waren, hoe deze ten opzichte van elkaar in de bodem lagen en hoe we deze exact aan het motornummer hebben kunnen identificeren. Aan de hand van Royal Airforce-rapporten is achterhaald wat stuur- en bakboord was, waardoor de crash nader gespecificeerd is.

Hoewel het zeven van de grond nog niet is afgerond en het onderzoek dus officieel nog loopt, zijn er tot op heden geen stoffelijke resten aangetroffen. Om de families te laten zien hoe het bergingsproces verloopt, is hen vervolgens een uitleg gegeven over het proces van zeven, afspuiten, identificeren en het opslaan van de vondsten. Tenslotte is Coen Cornelissen iedereen voorgegaan naar de expositietent waar namens ECG een aandenken aan de berging is overhandigd aan enkele initiatiefnemers.  In overleg met de SOVB kreeg vervolgens ieder familielid een mooi schoon gemaakt tandwiel van de Short Stirling als aandenken mee.

Lees meer
27 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Minister en vicepremier Ollongren bezoekt bergingssite te Echt-Susteren

Afgelopen woensdag , 25 september 2019, was Minister van Binnenlandse Zaken en vicepremier K. Ollongren aanwezig op onze bergingssite te Echt-Susteren. Ze was niet alleen, ook politieke vertegenwoordigers van het Verenigd Koninkrijk en Canada waren te gast, net als familieleden van één van de omgekomen bemanningsleden.

De Minister opende de expositie die aanstaande zaterdag vanaf 14.30 uur tevens toegankelijk is voor publiek. De minister, de vertegenwoordigers uit het Verenigd Koninkrijk en Canada, de initiatiefnemers van de berging, afgevaardigden van de gemeente, de familieleden en overige genodigden lieten zich informeren door Bergingsofficier Majoor Bart Aalberts.

Bij de berging zijn tot op heden onder andere geborgen: 4 vliegtuigmotoren, vier propellernaven, 3 grote landingspoten tot een diepte van 4,5 meter, een stuk wiel, oliepompen, dynamo`s en een grote zeecontainer vol vliegtuigstukken, waarvan sommige delen tot minuscule deeltjes zijn verwrongen. De motoren bleken door de enorme impact van de crash verbrijzeld te zijn. Aan de hand van de gevonden motornummers konden met behulp van RAF archiefstukken bepaald worden wat de stuur-en bakboord motoren zijn geweest en hierdoor kon de inslaghoek van de bommenwerper worden bepaald, die ongeveer 80 graden moet zijn geweest.

Ook blijkt dat veel materiaal reeds kort na de oorlog door oudijzerhandelaren is weggehaald. Oud ijzer was geld waard waardoor er grootschalig jacht werd gemaakt op vliegtuigwrakken uit de oorlog. Tijdens de bergingswerkzaamheden zijn hiervoor ook harde bewijsstukken teruggevonden, zoals aangetroffen schoppen en een oude scheepshaak om het materiaal omhoog te krijgen.

 

Lees meer
20 sep 2019|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG gaat samen op met archeologie in Empel

In opdracht van archeologisch onderzoeksbureau BAAC BV voert ECG momenteel opsporingswerkzaamheden uit in de plaats Empel. Op deze locatie is zowel een verhoogde kans op het aantreffen van archeologisch waardevolle resten, als ook een risico op het aantreffen van achtergebleven munitieartikelen. Zaak dus om extra voorzichtig te werk te gaan! De bodem wordt laagsgewijs en onder toeziend oog van zowel een archeologisch team als een team van explosievendeskundigen onderzocht, en wel op zo’n manier dat er enerzijds geen waardevolle, historische overblijfselen beschadigd raken en anderzijds geen veiligheidsrisico gelopen wordt.

 

Lees meer
19 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

De bergingslocatie bezoeken? Open dag op zaterdag 28 september aanstaande!

Lijkt het u interessant om de bergingslocatie te bezoeken? Dat kan, want op zaterdag 28 september vanaf 14.30 uur is de eerste van twee bezoekersdagen. Dan is de berging opengesteld voor publiek. Houd er rekening mee dat de berging niet met de auto toegankelijk is vanwege parkeergebrek bij de nabijgelegen abdij. Een verwijzing naar het parkeerterrein ‘Leisurepark In de Bandert’ (Bandertlaan in Echt) is aangegeven met bebording. Hier kunt u uw auto parkeren en iedere 15 á 20 minuten met een pendelbus naar de berging gaan. Ook kunt u gebruik maken van de trein naar NS-station Echt. Vanaf hier is een looproute (middels bebording aangegeven) aangebracht richting de pendelbussen (+/-15 min lopen). Uiteraard kunt u ook met de fiets of te voet de bergingslocatie tijdens de kijkersdagen bezoeken.

Een uitnodiging hiervoor treft u in de volgende bijlage: ‘Uitnodiging bezoekersdag‘

Lees meer
18 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

16 september 2019: Aftrap van de Echtse vliegtuigberging.

Op maandagochtend 16 september was het dan zover. Onder leiding van Bergingsofficier majoor Aalberts werd de ‘kick-off’ ingeluid. Een professionele bespreking waarbij alle deelnemers van de vliegtuigberging verplicht aanwezig moeten zijn en te horen krijgen wie, wat, waar en wanneer precies doet, of juist niet moet doen.

De bergingsofficier werd ondersteund door de EODD en tenslotte door de BIDKL. Iedere ‘discipline’ vertelt dan over de ‘do`s en dont`s’ tijdens de opgraving. Tenslotte was ECG Air Branch projectleider Coen Cornelissen aan het woord. De bijeenkomst eindigde met een rondleiding over het werkterrein, waarna iedereen zijn eigen materiaal toebedeeld kreeg en werden algemene afspraken ter ondersteuning van de bergingsofficier gemaakt.

Na al deze informatieoverdracht kon een ieder zijns weegs om de locatie verder in te richten. En s `middags… toen zette machinist Antwan daadwerkelijk de eerste scheppen in de grond en begon de zeef te draaien. De kop is er nu echt af!

Lees meer
17 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Het opgraven van een RAF-toestel uit de Tweede Wereldoorlog gaat van start

Een in de Tweede Wereldoorlog neergestort RAF-toestel, wordt vanaf vandaag opgegraven in Limburg. Het is het eerste in een reeks wrakken met vermiste vliegers.

Projectleider Coen Cornelissen van de Explosive Clearance Group (ECG) treft sinds twee weken met zijn team voorbereidingen voor de berging van een Engelse bommenwerper. De Short Stirling W7630 MG-M crashte in de Tweede Wereldoorlog in een weiland bij het stadje Echt. “Maandag 16 september 2019 gaan we eindelijk echt de diepte in”, zegt hij. “Het voelt toch een beetje als het openslaan van een spannend jongensboek, want we weten natuurlijk niet precies wat we gaan aantreffen.”

Tijdens de terugvlucht uit Düsseldorf belandde het kapotgeschoten toestel in september 1942 in dit veld, eigendom van een abdij. Twee militairen wisten met een parachute te ontkomen, een van de vliegers overleefde de oorlog. Twee anderen werden dood gevonden en zijn direct begraven. De vier overige inzittenden zijn vermist en zij worden dus waarschijnlijk in de komende weken na bijna tachtig jaar opgegraven.

Ruim 5500 vliegtuigen zijn op Nederlandse bodem neergestort tijdens de Tweede Wereldoorlog. De inschatting is dat zich in zo’n 400 van die toestellen nog stoffelijke resten bevinden, volgens de studiegroep Luchtoorlog 1939-1945, die onderzoek doet naar wrakken. Er zijn zo’n 30 tot 50 zogenoemde kansrijke bergingen, volgens deze studiegroep. Daarop volgde in 2018 een voorstel van ChristenUnie, VVD en CDA voor een nationaal bergingsprogramma, dat het gemeenten gemakkelijker moet maken om bergingen uit te voeren. Het kabinet nam het over en vergoedt nu bijna alle kosten – er is 15 miljoen euro voor vrijgemaakt. De berging in de gemeente Echt-Susteren is de eerste.

ECG Air Branch, gespecialiseerd in het bergen van vliegtuigwrakken, is ingehuurd om de Koninklijke Luchtmacht te helpen graven, zeven en zuiveren van de vaak vervuilde grond bij het zoeken naar stoffelijke resten, munitie en vliegtuigdelen.

Bommen

In Limburg is een terrein van twee hectare afgezet, het wrak ligt naar verwachting zo’n vier meter onder de grond. “We hebben met detectieapparatuur de bodem in kaart gebracht en zien op veel plaatsen dat er iets ligt en op één plaats dat er heel veel ligt. Dat is vermoedelijk de crashplek”, vertelt Cornelissen. Hij verwacht niet dat er veel grote wrakstukken worden gevonden. “Met honderden kilometer per uur stortte het neer, dat slaat een diep gat en laat weinig heel.”

Luchtmachtmajoor Bart Aalberts leidt de hele operatie in Echt-Susteren, waarmee zo’n vijftien specialisten de komende weken bezig zijn, onder wie militairen van de bergingsdienst van de luchtmacht, de explosieve opruimingsdienst van Defensie en de Bergings- en Identificatiedienst van de landmacht. “We weten ook nog niet zeker of er bommen liggen”, vertelt Aalberts. “Als we die aantreffen zullen we die natuurlijk onschadelijk maken.”

‘Hij gaf zijn leven maar ligt daar nu nog’

Sergeant Maurice Pepper zat in het toestel dat in 1941 in Limburg is gecrasht. Hij was de oom van Rebecca Dutton (66) uit Stratford-upon-Avon, Engeland. “Hij was een broer van mijn moeder. Ik ben van 1953 en heb hem dus niet gekend. Mijn inmiddels overleden moeder vertelde weinig over hem, dat was te pijnlijk, maar ze hield veel van hem. Hij was 27 jaar toen hij vermist raakte. Waar hij was neergestort, wist ze niet.”

“Zomaar op een dag in 2015 werd ik gebeld door Nederlanders die zich met de uitgraving van een Short Stirling in Limburg bezighielden. Ze vertelden me dat mijn oom daar hoogstwaarschijnlijk in had gezeten. Ik was stomverbaasd, maar ook blij.”

“Via een Nederlandse Stichting die zich al jaren voor deze uitgraving sterk maakt, kreeg ik meer informatie. Om 8.13 uur in de avond van 10 september 1942 verliet dit vliegtuig de Engelse basis Oakington. Op weg naar Düssseldorf is het twee keer geraakt en het moest terugkeren, al voor het doel was bereikt. Boven Limburg is het vervolgens door een Duitse nachtjagerpiloot neergeschoten. Mijn oom bleef in het toestel om de vliegers zo veel mogelijk te helpen, denk ik, en is er daarom niet met een parachute uit gesprongen – maar dat is gissen. Ik raakte ervan overtuigd dat het goed zou zijn om zijn lichaam en dat van drie andere bemanningsleden, die vermoedelijk onder de grond liggen, netjes te bergen. Ik heb er verschillende brieven over geschreven naar de autoriteiten en de eigenaar van de grond.”

“Gespannen. Eind van deze maand reis ik er zelf heen om de plek te bezoeken. Ik zal droevig zijn, maar ook blij. U moet weten: mijn oom zat bij de Pathfinders, een eenheid die andere bommenwerpers naar hun doel leidde. Daarvoor moesten ze laag vliegen, erg gevaarlijk. Ze wisten dat hun leven in gevaar was, maar deden het toch. Mijn oom kreeg in 1941 nog een medaille voor dapperheid bij een eerdere missie, die is zelfs door koning George op Buckingham Palace uitgereikt. Deze jonge mannen brachten het ultieme offer: ze gaven hun leven voor onze vrijheid. Mijn oom ligt nog tussen de munitie in een veld. Ik vind het heel belangrijk om te helpen hem en de anderen een mooie, veilige rustplaats te geven.”

Mysterie

De luchtmacht heeft sinds de jaren zestig al zo’n 250 wrakken geborgen, maar dit is het eerste dat onder het nationale bergingsprogramma valt. Aalberts: “Wij hopen dat als alles veilig uit de grond is gehaald, wij het mysterie rond deze crash kunnen oplossen.”

Stieneke van der Graaf, Kamerlid voor de ChristenUnie, reist vrijdag met collega’s van VVD en CDA naar de crashplek. De drie partijen waren vorig jaar immers de indieners van het breed gesteunde initiatiefwetsvoorstel voor de komst van dit bergingsprogramma. Van der Graaf: “Ik zie het als een erekwestie. We doen hiermee recht aan de wens van nabestaanden. Dit is de laatste eer die we kunnen geven aan mensen die hun leven gaven in de strijd voor onze vrijheid.”

Bron: Dagblad Trouw, dd. 16 september 2019
Auteur: Harriët Salm
Beeld: Imperial War Museum London

Lees meer
4 sep 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

2 september 2019: Voorlichtingsbijeenkomst Berging Short Stirling

Afgelopen maandagavond was het zover: de voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente Echt-Susteren waarbij geïnteresseerden konden vernemen welke stappen er ondernomen gaan worden bij de berging van de Short Stirling die in september 1942 is neergestort in Pey, bij de abdij Lilbosch te Echt.

De informatieavond, welke in Cultuurhuis Edith Stein werd georganiseerd, werd gestart door bergingsofficier van de Koninklijke Luchtmacht majoor Bart Aalberts. Hij gaf een beeld van het verloop van de geplande werkzaamheden en de wijze waarop de bergingslocatie wordt ingericht. Op de crashlocatie van de Short Stirling verwacht men naast mogelijk aanwezige stoffelijke resten van vier omgekomen bemanningsleden nog munitieartikelen, welke zich nog in (de buurt van) het toestel kunnen bevinden. Door kapitein Hans van der Zwet van EOD werd daarom een uitgebreide toelichting gegeven op de mogelijke explosieven die in het wrak kunnen worden aangetroffen en hoe die bij aantreffen geruimd gaan worden.

Tenslotte was het woord aan projectleider Coen Cornelissen van ECG Air Branch, het onderdeel van Explosive Clearance Group uit Wijchen dat zich bezighoudt met het specialistische werk dat een vliegtuigberging uiteraard is. Coen Cornelissen gaf in het afsluitende woorden een bevlogen uitleg van de berging en ging daarbij nader in op het nut en belang, alsmede de aanpak en duur van de berging. Deze uitleg werd met veel enthousiasme ontvangen. Gesteld kan worden dat iedereen met veel nieuwsgierigheid uitziet naar de bergingsperiode. Een periode die min of meer maandagavond al werd gestart.

Lees meer

 

  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 7
  • >

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English