Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
30 aug 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Echt-Susteren bericht: ‘Berging van Short Stirling’

De voorbereidingen voor de berging van de Engelse bommenwerper Short Stirling zijn al in volle gang. Binnen enkele weken gaat de eerste schop ook daadwerkelijk de grond in. Dit is het eerste vliegtuig dat volgens het nationale bergingsprogramma wordt geborgen.

Informatieavond 2 september
Tijdens de berging zoekt de Air Branch van opsporingsbedrijf Explosive Clearance Group B.V. uit Wijchen onder leiding van de bergingsofficier van de Koninklijke Luchtmacht majoor Aalberts, naar de stoffelijke resten van vier vermiste bemanningsleden en naar drie duizendponders (bommen), die zich vermoedelijk nog op de crashplaats bevinden van abdij Lilbosch, de grondeigenaar. De berging gaat ongeveer 3 weken duren en start met een informatieavond voor omwonenden en belangstellenden op 2 september om 19.30u in het Cultuurhuis Edith Stein aan de Plats in Echt.

Kijkersdagen op locatie Lilbosch
Het publiek heeft de mogelijkheid om de bergingslocatie te bezoeken op 28 september vanaf 14.30 uur tot 18.00 uur en op 5 oktober vanaf 10.00 uur. ‘Stichting Berging Stirling W7630’ ondersteunt de gemeente tijdens het hele proces en begeleidt de nabestaanden tijdens hun bezoek aan Echt-Susteren. De ‘Stichting Op Vleugels der Vrijheid’ besteedt dit jaar op 28 september, tijdens haar jaarlijkse herdenking voor gevallen vliegers, in het bijzonder aandacht aan de bemanning van Stirling W7630 MG-M.

Op de foto ziet u v.l.n.r. Marleen Jennissen (voorzitter Stichting Berging Stirling W7630), Henk Maessen (voorzitter Stichting Op Vleugels der Vrijheid), abt Dom Malachias en wethouder Peter Pustjens. Zij werken in goed overleg samen om dit project in goede banen te leiden.

Foto en tekst afkomstig van: www.echt-susteren.nl (augustus 2019)

Lees meer
27 aug 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

ECG verricht archiefstudie in Ottawa (Canada)

Deze week staat voor vijf historici van de afdeling Vooronderzoek van ECG in het teken van archiefstudie in Ottawa (Canada). In de ‘Library and Archives’ zijn tienduizenden aanvalsplannen, gevechtsverslagen, kaarten en beeldmateriaal te raadplegen die de onderzoeksafdeling van gedetailleerde informatie zullen voorzien. Nu is het selecteren en vergaren van historische bronnen slechts een eerste stap. Het echte, specialistische werk begint daarna pas, wanneer de informatie op relevantie wordt beoordeeld en waarbij de feitelijk herleidbare gegevens worden verwerkt in onze database. Hoewel het binnen de explosieven opsporingsbranche geen verplicht gestelde bron is, zijn we er van overtuigd dat de gegevens uit de ‘Library and Archives’ een meerwaarde voor onze risicoanalyses zullen gaan betekenen. Misschien dat het ons meer inzicht kan geven over de mogelijke betrokkenheid van uw projectgebied bij oorlogshandelingen?

Lees meer
19 jul 2019|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG Air Branch uitverkoren tot berging Short Stirling te Echt

Met gepaste trots en vol enthousiasme kunnen wij u meedelen dat ECG Air Branch officieel verkozen is om, in nauwe samenwerking met diverse specialistische afdelingen van het Ministerie van Defensie, de allereerste vliegtuigberging binnen het Nationaal Programma Berging Vliegtuigwrakken uit te gaan voeren. De berging van het toestel zal haar aanvang vinden in de maand augustus van dit jaar.

De directe aanleiding (en noodzaak) voor deze eerste berging binnen het Nationaal Programma wordt misschien wel het beste beschreven door de Stichting Berging Stirling W7630:

“Acht jonge mannen stegen donderdagavond om 20.13 op vanuit Oakington in hun Short Stirling Mk.I met serienummer W7630 MG-M. Het toestel behoorde tot het 7e Squadron RAF en maakte deel uit van de Pathfinder Force, een groep squadrons gespecialiseerd in het markeren van doelen. De bommenlading bestond volgens de officiële verklaring van RAF uit 6 x 1000 GP lbs Bombs en 36 Flares in 2 Bundles. 476 vliegtuigen van Bomber Command bombardeerden die avond tussen 22.12 en 23.55 uur de steden Düsseldorf en Neuss. 33 vliegtuigen keerden niet terug en twee vlogen met schade terug naar hun basis. Deze Stirling was een van die 33 verloren geraakte vliegtuigen…

Aangeschoten!
De heenreis verliep vrij gemakkelijk totdat zij circa 5 minuten vóór het doel geraakt werden door luchtafweergeschut (FLAK). Eén van de bemanningsleden, P/O Freberg, wist uit handen van de Duitsers te blijven en in Engeland terug te keren. Daar verklaarde hij het volgende: “ The outward flight was without incident until 15 minutes before reaching the target, when the intercom failed. The W/T operator managed to put it right again, but it failed again a few minutes later just as the aircraft was making a run on the target at 14.500 feet. Immediately after the intercom failed, the aircraft was engaged by intense flak, and the pilot, being out of touch with the rest of the crew, did not know what evasive action to take. There was one burst immediately below the belly of the aircraft which damaged the controls, and another burst in the wireless equipment. The pilot was heard to yell above the din to the bomb aimer to jettison the bombs, but I believe he was not successful in so doing”.

In hetzelfde rapport vermeldde P/O Freberg verder dat ten tijde van zijn sprong, zich nog enkele crewleden aan boord van het vliegtuig bevonden. De bommenwerper werd op de terugweg naar Oakington weer aangeschoten, ditmaal door de Duitse nachtjagerpiloot Hauptmann Siegfried Wandam, Staffelkapitän van 3./ NJG 1 van Fliegerhorst Venlo. De Stirling stortte neer naast Abdij Lilbosch in de gemeente Echt (momenteel Echt-Susteren) in de late avond van 10 september 1942.

De crashplaats was destijds moerassig weiland waar koeien en paarden graasden. Het vliegtuig is in een diep gat verdwenen en nooit geborgen, ondanks een aantal pogingen hiertoe na de oorlog. Joep Jennissen, werkzaam als boerenknecht op de Abdij, moest de ochtend na de crash het resterende vee uit het weiland halen. Wat hij daar aantrof , heeft hij als 16-jarige nooit kunnen vergeten en werd de drijfveer achter zijn inzet om dit toestel en bemanning te bergen.

De crew

Leslie R. Barr ; ( KIA) Flight Lieutenant DFC & Bar, leeftijd 28 jaar. Hij was 1ste piloot, werd destijds dood aangetroffen op de crashplaats en ligt begraven op Jonkerbos War Cemetery in Nijmegen.

Irwin D. Fountain ; ( MIA) Pilot Officer, leeftijd 27 jaar. Hij was 2de piloot en wordt sindsdien vermist.

Ernest R.M. Runnacles ; (KIA) Pilot Officer, leeftijd 28 jaar. Hij was vermoedelijk de bommenrichter, werd destijds dood aangetroffen op de crashplaats en ligt begraven op Jonkerbos War Cemetery in Nijmegen.

Philip G. Freberg; (EVD) Pilot Officer, leeftijd 26 jaar. Hij was navigator en wist na zijn sprong uit handen van de Duitsers te blijven en in Engeland terug te keren.

Maurice S. Pepper; ( MIA) sergeant DFM, leeftijd 27 jaar. Hij was boordwerktuigkundige en wordt sindsdien vermist.

Eric H. Cook; (POW) Pilot Officer, leeftijd 24 jaar. Hij was radiotelegrafist werd na zijn sprong gevangen genomen.

John Greenwood ; (MIA) sergeant, leeftijd 19 jaar. Hij was rugkoepelschutter en wordt sindsdien vermist.

Peter B.P. Price ; ( MIA) sergeant, leefttijd 34 jaar. Hij was staartschutter en wordt sindsdien vermist.”

Beeldmateriaal in copyright ontvangen van de Stichting Berging Short Stirling W7630, door Marleen Jennissen, initiator van de berging en voorzitter van deze stichting.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer
13 jun 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Unieke vliegtuigvondst op Groningen Airport Eelde

Tijdens de voorbereidende werkzaamheden van de bouw van het zonnepark op Groningen Airport Eelde zijn er meerdere wrakstukken van een Pander EC 60 gevonden. De vondst werd gedaan in de ondergrond, op het middenterrein van de luchthaven, tussen het platform en de taxibaan. De vliegtuigvondst is inmiddels overgedragen aan luchtvaartpark Aviodrome in Lelystad.

Vliegtuigcrash in 1931
Er zijn meerdere onderdelen van het vliegtuigwrak gevonden. Onder andere een kleine stermotor, stukken hout, wielen met spaken, de schokdempers, unieke messing brandstoftanks en voetpedalen leidden naar de resten van het type vliegtuig Pander. Een Pander was een dubbeldekker-vliegtuig van Nederlands fabricaat. Een duik in het archief wijst uit naar het verhaal over piloot Haijo Hindriks. Haijo Hindriks was als Wethouder een van de oprichters van vliegveld Eelde. Op 9 juni 1931 crashte hij met zijn vliegtuig op Groningen Airport Eelde. De piloot werd zwaar gewond uit de wrakstukken gehaald en naar het ziekenhuis in Groningen overgebracht, waar hij kort daarop overleed aan zijn verwondingen. Zijn vliegtuig, een Pander EC60 met de rompcode PH-AEV, is vervolgens voor nader onderzoek opgeslagen in een van de hangars. Tijdens de Duitse inval in mei 1940, tijdens de Tweede Wereldoorlog, is de hangar vernietigd, waarna de wrakdelen tenslotte in een bomkrater zijn gestort.

Schenking aan Aviodrome
De onderdelen van de Pander zijn door Groningen Airport Eelde, in samenwerking met ECG Air Branch uit Wijchen (Explosive Clearance Group), geschonken aan luchtvaart- en themapark Aviodrome in Lelystad. Raymond Oostergo, manager collectie- en vliegoperaties Aviodrome: ‘’De komst van Pander EC 60 is een zeer welkome uitbreiding op onze collectie, omdat dit wij dit iconische toestel nog niet eerder in ons bezit hebben gehad. Het verhaal erachter maakt het een unieke schenking!’’.

Bodemonderzoek
Aanleiding van de vondst is het bodemonderzoek ter voorbereiding op de aanleg van het zonnepark op Groningen Airport Eelde. Het munitieopsporingsbedrijf Explosive Clearance Group (ECG) heeft in opdracht van GroenLeven B.V. en Groningen Airport Eelde een inspectie uitgevoerd om de ondergrond te controleren op munitie, die risico’s zouden kunnen vormen voor het bouw- en ontwikkeltraject van het zonnepark. Afdelingshoofd Coen Cornelissen van de vliegtuigbergingstak (ECG Air Branch): ‘’Een vondst van een dubbeldekker in Nederland is buitengewoon zeldzaam en zeker ook nog één van Nederlands fabricaat. Enkel tijdens het droogleggen van de Flevopolder zijn ooit eerder wrakstukken van een dubbeldekker aangetroffen. Toen betrof het een Duitse Gotha-bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog. Fantastisch dat we de geschiedenis op deze manier heel dichtbij kunnen halen.’’.

(bron: persbericht van Groningen Airport Eelde, dd. 13 juni 2019)

Lees meer
29 mei 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Voor u online beschikbaar: onze Air Branch folder

Met gepaste trots presenteren wij u onze Air Branch folder. Hierin maakt u een eerste kennismaking met onze werkzaamheden en leest u meer over het nut en de noodzaak van onze vliegtuigbergingen. Heeft u graag ook enkele analoge exemplaren? Stuurt u in dat geval gerust een bericht naar airbranch@ecg-group.nl en we nemen contact met u op.

Lees meer
27 mei 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Explosive Clearance Group vindt wéér een vermiste soldaat!

In de vroege ochtend van vrijdag 24 mei 2019, stuitten onze medewerkers opnieuw op een stoffelijk overschot uit de Tweede Wereldoorlog. De vondst werd ook nu weer gedaan tijdens detectie- en benaderwerkzaamheden naar achtergebleven munitieartikelen te Bemmel.

Nadat tijdens het laagsgewijs ontgraven duidelijk werd dat ECG opnieuw stoffelijke resten van een vermiste soldaat had gevonden, werden de graafwerkzaamheden ogenblikkelijk gestaakt en werden de autoriteiten van de Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) uit Soesterberg gewaarschuwd. Nog dezelfde dag werden de menselijke resten vakkundig door de BIDKL ontgraven.

Het betrof ook hier weer een Duitse soldaat, die hoogstwaarschijnlijk als vermist te boek staat. Zijn helm werd ook gevonden en bleek de nodige oorlogsschade te hebben opgelopen. Het stoffelijk overschot kon nagenoeg in zijn geheel geborgen worden en bleek te liggen onder een bestaand kabeltracé. De uiteindelijke, mogelijke identificatie, zal in de toekomst moeten plaatsvinden bij en door de BIDKL te Soesterberg. Daarna zal de vermiste soldaat worden bijgezet op het Duitse oorlogskerkhof in IJsselsteyn.

De locatie waar het stoffelijk overschot is aangetroffen. Te zien zijn de Duitse helm (rechtsonder) en (daarnaast en daarboven) de kabels van het bestaande tracé.

Lees meer
30 apr 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Reactie van de neef van de overleden bommenrichter Sgt. T.A. Murphy

Naar aanleiding van onze berichtgeving over de door ECG Air Branch georganiseerde Battlefieldtour, is een bericht gekomen van een neef van één van de overleden bemanningsleden. De neef van Sgt. T.A. Murphy, Russell Murphy, is vanuit Nieuw Zeeland al jarenlang zeer begaan met het lot van zijn oom als crewmember van de neergekomen Stirling nabij Enter. Hij schreef ons:

“Thank you from the Murphy family in New Zealand, (and also of Australia & Ireland). I am a nephew of Sgt.T.A.Murphy 413307 RNZAF (Uncle Terry was our father’s older brother). Terry Murphy was a crew member on Stirling BK 604 AA-S, and he now rests with three of his fellow crew, at Wierden General Cemetery. During my research into what happened at Enter in 1943, I was fortunate to find a contact, some years ago, with a fine gentleman from Enter. We made contact with Diederick ten Brinke , and what a blessing that was. Over the years, there has been much exchange of photos & information, and it was through Diederick, that contact was made with Coen Cornelissen (now of ECG Air Branch). So much more news and information became known & also through Coen, new contact with Max Thimmig, the grandson of the German night fighter pilot from 1943. The books written by Coen have been a valuable source of information & I now have a copy of his 1998 book (1 of 3 he has written). So we thank you all, for your help, information, and friendships. You are the links that bind us all together, and your nation can be proud of you all, and your fine work. (I have translated to English, the article about the Sinclair /Henderson visit for our families). We will remember them.”

 

Battlefield Tour for the New Zealand family of P/0 R.W. Henderson R.N.Z.A.F (during 1943)

On Saturday, April 27th 2019, ECG Air Branch was allowed to provide a battlefield tour to the New Zealand family Sinclair. Goal: daughter Geal Sinclair and her husband Peter wanted to follow in the footsteps of her father, who himself had once been shot down as a pilot of a bomber over the east of the Netherlands, and had bailed out with a parachute from his stricken Stirling bomber. To experience a reconstruction, the Sinclairs came to the Netherlands especially for this purpose and our department head and project manager Coen Cornelissen gave them an unforgettable day.

Geal Sinclair is the daughter of N.Z. Pilot Officer Raymond Henderson, 25 years old at that time, and serving with 75 (R.A.F) Sqdn. R.N.Z.A.F. To give you a picture, we take you to a winter evening in 1943, the night from Wednesday 3 to 4 February 1943. The night that the Royal Air Force, Hamburg was aiming and sent a force on its way from 263 bombers. One was the four-engined Short Stirling Mk.I BK604 AA-S with the 30-year-old Pilot Officer John McCullough,(D.F.C), from Christchurch, (the city in New Zealand that, unfortunately, we now know from a different context). And next to him was P/0 Ray Henderson, the co-pilot from Kennington, Southland,New Zealand. Already on the way to Hamburg, it went wrong … At exactly ten minutes past eight high in the air a crackling fire burst the silence. A gleam of light appeared in the darkness, and it slowly descended to the earth, like a raging, uncontrollable fireball. It was a burning plane! The Stirling BK 604 AA-S. Over the Twente landscape, night hunter Hauptmann Wolfgang Thimmig, the “Gruppenkommandeur” (Squadron-Leader) of the III. Gruppe of the Nachtjagdgeschwader 1 waited in his Messerschmitt Bf.110. And at a height of 4200 meters, from a distance of 100 to 50 meters, the night fighter was able to fire the British bomber with exactly 464 shots from the on-board machine guns and 32 grenades from the 2 cm board guns. From under the plexiglass cockpit roof, Thimmig and his radio operator Steckemetz, were able to observe how the opponent started its last death flight …

Stirling BK 604 went flying from Borne to Bornerbroek, in a generally northwestern direction. The large bomber then turned westwards towards Enter. To the north of Enter, the burning giant bomber sank southward, and flew spiraling over Enter, and finally exploded in the air above the Goorseweg with a thump. Henderson and Kimberley, a 21-year-old Birmingham gunner, landed safely near Bornebroek. Ray Henderson landed with his parachute in a tree and broke some ribs. To the west, near the Twente canal, landed radio operator Sgt. Smith,(NZ), who broke his leg.
Navigator Gibbes must also have landed there somewhere. With bomber Sgt. Terence A. Murphy from Matamau, New Zealand, it went less well. Murphy still managed to click his parachute on his armor, jumped, but was probably too late and crashed north of Enter, near the neighborhood of Rectum near “Busger op Vollenbroek”. The next day, residents were horrified to see how the mortal remains of the unfortunate man stood straight in the ground. He was drilled into the earth, up to his waist, in a meadow… A macabre scene of death and destruction was also visible at the wreck.
One of the unfortunates stood upside down in a pile of wood from the sawmill. His boots had disappeared, and to the great anger of many it was suspected that they had been stolen …
And so four young men, just like that, on a February night in 1943, were killed around Enter Twente.

They were: McCullough the pilot + the 19-year-old radio operator / air gunner Paul Trevayne (UK) + the British flight engineer Sgt. Francis F. Allen, and finally, poor Terence Murphy.
Henderson was found together with Kimberley by a farmer in Bornerbroek. The police were advised, and post commander Arts sent a patrol. Marechaussee P. van Luinen was also called. “An English plane crashed at Enter last night. At our house are two survivors, who will be picked up by the Germans in a moment”. Van Luinen immediately jumped on his service bike, and he rode at speed, to tell Officer Arts. There he met both Henderson and Kimberly in Bornebroek. Before the two pilots were brought to Borne, Van Luinen quickly took two snapshots of the pair. Then they went to Borne’s town hall and finally, the Germans came and took the Allies prisoners, and removed them.

We have already provided many tours, and guided family group tours, for the Stirling BK 604 AA-S. For example to Max Thimmig, grandson of the successful German night fighter. (24 Allied Planes) Also to the Trevayne family (Peter + Karen Trevayne), who come to the Netherlands every year. [ Peter Trevayne, brother of Sgt. Paul Rodney Trevayne, has visited each year, since 1950]
Recently Diederick ten Brinke from Enter, who has specialized in the events and history surrounding this crash, was able to lead the Kimberly family, and there are also close and warm
contacts with Russell Murphy, the nephew of the killed bomb aimer, Sgt.Terrence Murphy (NZ) Today our department head and project manager of ECG Air Branch Coen Cornelissen,
on behalf of Explosive Clearance Group, provided a tour of all the places where it all happened at the time. (3rd February 1943) Geal and Peter Sinclair were accompanied by the Van Luinen brothers. Two sons of the old Mareschaussee, who has himself, now already died. They too were curious about what their father had experienced that night. Coen Cornelissen was greatly assisted on this day, by Diederick ten Brinke. A lunch in Borne, organized by Explosive Clearance Group, calmed the emotions a bit. Via Borne, Bornerbroek, the crash site in Enter on the Goorseweg, the location where Murphy ended his parachute jump so fatally. Then all went to the cemetery on the Appelhofstraat in Wierden. And so an emotional day ended in dignity, and in silence, at the graves of a bunch of young guys, who once, long ago – but so close – gave their lives for a great good. Our freedom! We will remember them.

[Translation of: ECG Air Branch provides Battlefield tour to New Zeeland pilot’s family / 28/04/2019, translated by Russell Murphy]

Lees meer
logo VEO
29 apr 2019|Branche
Posted by Dennis Lodewijk

VEO Netwerkbijeenkomst CE van 8 april 2019

Op maandag 8 april 2019 vond de jaarlijkse VEO Netwerkbijeenkomst CE plaats in Expo te Houten. Net als voorgaande jaren was er een grote opkomst en waren er veel deelnemers vanuit de Rijksoverheid, gemeenten, waterschappen, opdrachtgevers, adviseurs en opsporingsbedrijven.

VEO kijkt terug op een zeer geslaagde bijeenkomst. De nieuwe opzet met parallelsessies heeft veel interessante discussies en waardevolle input opgeleverd die we in de verschillende werkgroepen verder kunnen bespreken en uitwerken. Het programma bestond onder andere uit drie rondes met interactieve parallelsessies. In deze parallelsessies zijn de onderstaande vijf onderwerpen aan bod gekomen:

1. Concept Richtlijnen afbakening verdacht gebied
Een werkgroep van deskundigen van VEO leden heeft bijlage 3 van het WSCS-OCE met de richtlijnen voor het afbakenen van het verdachte gebied geëvalueerd. De resultaten hiervan leest u in de concept rapportage Evaluatie van de richtlijnen voor het afbakenen van het verdachte gebied. Tijdens de parallelsessie gaan wij met u in gesprek over deze rapportage, de reacties uit de consultatieronde en het vervolg.

2. Afwegingskader trillingen in CE verdacht gebied
Er is veel onduidelijkheid over de vraag welk trillingsniveau binnen een CE verdacht gebied aanvaardbaar is, in relatie tot het risico van het ongewenst tot werking komen van CE. In 2015 en 2016 heeft TNO hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. TNO beveelt vervolgonderzoek aan om te komen tot een wetenschappelijk onderbouwde normstelling. Dat onderzoek heeft (nog) niet plaatsgevonden. Nu een wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt, moet in de praktijk op basis van beschikbare kennis en praktijkervaring worden gehandeld. Om daarbij te helpen hebben praktijkdeskundigen onder de leden van de VEO een afwegingskader ontwikkeld. In deze parallelsessie is het afwegingskader gepresenteerd en met u besproken.

3. Wijziging WSCS-OCE en invoering vrijwillig Certificaat Vooronderzoek & Risicoanalyse
In 2019 zal naar verwachting het gewijzigde WSCS-OCE worden ingevoerd en vervallen de eisen aan het vooronderzoek. VEO pleit ervoor om dan snel het vrijwillige Certificatieschema Vooronderzoek en Risicoanalyse CE in te voeren. Tijdens deze parallelsessie zijn opdrachtgevers bijgepraat over de belangrijkste wijzigingen in het WSCS-OCE en bespraken we hoe om te gaan met de overgangssituatie en de invoering van het nieuwe certificatieschema voor Vooronderzoek en Risicoanalyse.

4. Model besteksbepalingen OCE
Een overleggroep, bestaande uit vertegenwoordigers van Gemeentewerken Rotterdam, Rijksvastgoedbedrijf, Arcadis (mede namens Rijkswaterstaat) en enkele leden van de VEO heeft een Model Besteksbepalingen Opsporen van Conventionele Explosieven opgesteld. Opdrachtgevers en bestekschrijvers kunnen deze modelbepalingen gebruiken als brondocument bij het opstellen van bestekken en werkaanvragen. In deze parallelsessie bespraken we de ervaringen met deze modelbepalingen in de praktijk.

5. Data uitwisselen (Bommenkaart) en databeheer
Bij vooronderzoek en risicoanalyse speelt de beschikbaarheid en het analyseren van data een belangrijke rol. In de branche wordt veel data verzameld. Een actueel thema is welke kansen er liggen voor het meer systematisch verzamelen en analyseren van data en het delen van kennis daarover. In deze parallelsessie werd hierover nagedacht. Ook kwamen de ervaringen met de VEO Bommenkaart aan de orde.

Lees meer
28 apr 2019|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Een dag vol emoties: ECG Air Branch verzorgt Battlefieldtour aan Nieuw Zeelandse familie van piloot

Op zaterdag 27 april mocht ECG Air Branch een battlefieldtour verzorgen aan de Nieuw Zeelandse familie Sinclair. Doel: dochter Geal Sinclair en haar man Peter wilden in de voetsporen van haar vader, die zelf ooit als piloot van een bommenwerper boven Oost-Nederland was neergeschoten en met een parachute was afgesprongen. Om een reconstructie mee te maken kwamen de Sinclairs speciaal voor dit doel naar Nederland overgevlogen en ons afdelingshoofd en projectleider Coen Cornelissen bezorgde ze een onvergetelijke dag.

Geal Sinclair is de dochter van Raymond Henderson. Pilot Officer Raymond Henderson, destijds 25 jaar en behorend tot het No.75 Royal New Zealand Air Force Squadron, om precies te zijn. Om u een beeld te schetsen, nemen we u even mee naar een winteravond in 1943 en wel de nacht van woensdag 3 op 4 februari 1943. De nacht, dat de Royal Air Force, Hamburg ten doel had en een strijdmacht op weg stuurde van 263 bommenwerpers. Een daarvan was de viermotorige Short Stirling Mk.I BK604 AA-S van de 30-jarige Pilot Officer John McCullough uit Christchurch, de stad uit Nieuw Zeeland die we vandaag de dag, helaas, inmiddels ook vanuit een andere context kennen. En naast hem zat co-pilot Ray Henderson uit Kemmington, New Zealand.

Reeds op de heenweg ging het mis… Om exact tien minuten over acht doorbrak hoog in de lucht een knetterend vuursalvo de stilte. Hierop verscheen een lichtschijnsel in het donkere firmament en langzaam daalde deze als een razende, oncontroleerbare vuurbal, naar de aarde. Het was een brandend vliegtuig! De Stirling AA-S.

Boven het Twentse landschap had nachtjageraas Hauptmann Wolfgang Thimmig, de ‘Gruppenkommandeur’ (Squadron-Leader) van de III. Gruppe van het Nachtjagdgeschwader 1 gewacht in zijn Messerschmitt Bf.110. En op 4200 meter hoogte, van een afstand van 100 tot 50 meter, wist de nachtjager met exact 464 schoten uit de boordmitrailleurs en 32 granaten uit de 2 cm boordkanonnen de Britse bommenwerper in brand te schieten. Vanonder het plexiglazen cockpitdak konden Thimmig en zijn marconist Steckemetz waarnemen hoe de tegenstander aan zijn laatste dodenvlucht begon…

Vliegend ging het vanaf Borne richting Bornerbroek, in algeheel noordwestelijke richting. Daarna boog de machine pal westwaarts richting Enter. Ten noorden van Enter zakte de brandende luchtreus zuidwaarts, vloog gierend over Enter heen, om tenslotte boven de Goorseweg met een dreun in de lucht uiteen te spatten.

Henderson en Kimberley, een 21-jarige boordschutter uit Birmingham, landden veilig nabij Bornebroek aan de grond. Ray Henderson belandde daarbij met zijn parachute in een boom en brak enkele ribben. Meer naar het westen, bij het Twentekanaal, landde radiotelegrafist Sgt. Smith, die daarbij zijn been brak. Ook navigator Gibbes moet daar ergens neer zijn gekomen. Met bommenrichter Sgt. Terence A. Murphy uit Matamau, Nieuw Zeeland verliep het minder goed. Murphy wist nog wel zijn parachute aan zijn harnas te klikken, sprong, maar was waarschijnlijk te laat en viel te pletter ten noorden van Enter, bij het buurtschap Rectum bij ‘Busger op Vollenbroek’. Vol afschuw zagen buurtbewoners de volgende dag, hoe het stoffelijk overschot van de onfortuinlijke man, als een paal recht in de grond stond. Hij was tot zijn middel in een weiland geboord…

Ook bij het wrak was een macaber toneel van dood en verderf zichtbaar. Een van de ongelukkigen stond op de kop in een houtstapel van de houtzagerij. Zijn laarzen waren verdwenen en tot grote woede van velen werd vermoed dat die ontvreemd waren… En zo vonden vier jongemannen, zo maar op een februari nacht in 1943, de dood rondom het Twentse Enter. Het waren McCullough de piloot. Verder de 19-jarige radiotelegrafist/ schutter Paul Trevayne, de Britse boordwerktuigkundige Sgt. Francis F. Allen en tenslotte de arme Terence Murphy.

Henderson werd samen met Kimberley aangetroffen bij een boer in Bornerbroek. De politie werd gewaarschuwd en postcommandant Arts stuurde er een patrouille op af. Ook Marechaussee P. van Luinen werd opgetrommeld. “Afgelopen nacht is bij Enter een Engels vliegtuig neergestort. Bij ons thuis zijn twee overlevenden, die zo dadelijk door de Duitsers worden opgehaald.” Ogenblikkelijk sprong Van Luinen op zijn dienstfiets en zette het hem op een draf naar Arts. Daar trof hij in Bornebroek zowel Henderson als Kimberly. Voordat de twee vliegers naar Borne werden gebracht, maakte Van Luinen snel twee kiekjes van het tweetal. Daarna toog het naar het gemeentehuis van Borne en daar kwamen uiteindelijk de Duitsers die de geallieerden gevangen namen en afvoerden.

Nu hebben wij al verschillende tours en rondleidingen verzorgd in het kader van de Stirling AA-S. Bijvoorbeeld aan Max Thimmig, kleinzoon van de succesvolle Duitse nachtjager. Maar ook aan de familie Trevayne (Karen Travayne), die zelf ieder jaar naar Nederland komt. Onlangs kon Diederick ten Brinke uit Enter, zelf helemaal gespecialiseerd op de gebeurtenissen rondom deze crash, de familie Kimberly rondleidden en ook bestaan nauwe en warme contacten met Russell Murphy, de neef van de omgekomen bommenrichter.

Vandaag verzorgde ons afdelingshoofd en projectleider van ECG Air Branch Coen Cornelissen, namens Explosive Clearance Group, een tour langs alle plaatsen waar het destijds allemaal gebeurde. Geal en Peter Sinclair werden hierbij vergezeld door de gebroeders Van Luinen. Twee zoons van de oud Mareschaussee, die zelf inmiddels allang is overleden. Ook zij waren nieuwsgierig naar wat hun vader die nacht had meegemaakt. Coen werd hierbij prima geassisteerd door Diederick ten Brinke. Een door Explosive Clearance Group georganiseerde lunch in Borne bracht de emoties weer een beetje tot bedaren. Via Borne, Bornerbroek, de crashsite in Enter aan de Goorseweg, de locatie waar Murphy zijn parachutesprong zo fataal eindigde, ging het gezamenlijk naar het kerkhof aan de Appelhofstraat in Wierden. En zo eindigde een emotionele dag waardig in stilte bij de graven van een stel jonge kerels, die ooit, lang geleden – maar toch zo dichtbij – hun leven gaven voor een groot goed. Onze vrijheid! We shall remember them.

 

Lees meer
18 apr 2019|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

ECG assisteert de Bergingsdienst in Bemmel

Bij een opsporingsproject te Bemmel (provincie Gelderland) is ECG onlangs op stoffelijke overschotten gestuit. Aangezien uit het door ECG uitgevoerde vooronderzoek is gebleken dat er in het gebied door Duitse troepen schuttersputten waren bemand, kon zeker niet uitgesloten worden dat het hier een Duitse soldaat betrof. Conform de regels zijn de opsporingswerkzaamheden op die plaats direct gestaakt, is de locatie weer toegedekt en verder ongeroerd gelaten.

Gisteren is De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) ter plaatse geweest en zijn de menselijke resten vakkundig en secuur van de plek weggenomen. De BIDKL bestaat sinds 1945 en is verantwoordelijk voor het opsporen, bergen en identificeren van slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Het gaat zowel om militairen als burgers. De dienst wil oorlogsslachtoffers een naam geven en hun families informeren. Ze oordeelt hierbij nooit over ‘goed’ of ‘fout’.

De gisteren opgehaalde resten zijn inmiddels naar het laboratorium op Kamp Soesterberg gebracht. Hier zal geprobeerd worden de overblijfselen te identificeren en de gevallene van een naam te voorzien.

Lees meer

 

  • <
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 7
  • >

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English