Begin met typen
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
logo logo
  • call us 0031-24-6452409
  • Home
  • Over ECG
    • ECG in het kort
    • Certificaten
    • CO2- Prestatieladder
    • Vacatures
  • Diensten
    • Vooronderzoek
    • Risicoanalyse
    • Detectie
    • Benaderen en Veiligstellen
    • Vliegtuigberging
  • Nieuws
  • Projecten
  • FAQ
  • Contact
15 aug 2018|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Droogte in Nederland verraadt bominslagen

De bijzondere droogte in Nederland heeft voor diverse plaatsen in Nederland (en Europa) nieuwe inzichten opgeleverd op het gebied van landschapshistorie. Op het gebied van archeologie, maar ook voor wat betreft locaties die betrokken zijn geweest bij oorlogshandelingen. Met behulp van drones heeft ECG een dergelijke locatie in kaart weten te brengen. Op de beelden (genomen op 50 meter hoogte) is een combinatie van beide disciplines te zien: sporen van archeologie (de rechte lijnen in het landschap, afkomstig van eeuwenoude tuinencomplexen) en plaatsen waar in 1944-1945 grote aantallen vliegtuigbommen zijn neergekomen. In samenwerking met het plaatselijke gemeentearchief wordt het onderzoek op deze locatie momenteel voortgezet door middel van vooronderzoek naar bombardementsdata, bommenlasten etc. Uiteraard mèt het oog op de bijkomende archeologische waarden die in het gebied verwacht kunnen worden.

Lees meer
12 jul 2018|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Vliegtuigbom gedetoneerd in Middenmeer

Gisteren (11 juli 2018) heeft ECG de overdracht voltooid van een Britse vliegtuigbom. Uit een door ECG uitgevoerd vooronderzoek is gebleken dat er op de specifieke locatie in de buurt van de Zuiderkwelweg in Middenmeer een blindganger aanwezig zou kunnen zijn. Deze blindganger was eigenlijk bedoeld voor een bombardement op Duitsland. Het vliegtuig dat het explosief boven vijandelijk gebied zou moeten afwerpen, werd in de nacht van 12 op 13 juni 1941 boven Wieringen neergehaald en is kort daarna neergestort. Voordat het de grond raakte heeft het toestel haar bommenlast boven niet bewoond gebied gelost om zodoende eventuele burgerbevolking te sparen.

Op basis van het vooronderzoek is de bewuste locatie door explosievendeskundigen van ECG gedetecteerd. In mei dit jaar werd bevestigd dat het aanwezige object daadwerkelijk een vliegtuigbom betrof. Aangezien de bom van een zeer gevaarlijke ontsteker was voorzien, is er intensief overleg gevoerd tussen ECG, kabelmaatschappijen, aannemers, het waterschap, de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) en de gemeente. Hierop is besloten dat de bom ter plaatse vernietigd moest worden en niet getransporteerd werd. De springlocatie is hierna ingericht, waarbij met alle mogelijke veiligheidsaspecten rekening is gehouden.

Dit alles heeft geresulteerd in een succesvolle vernietiging van de vliegtuigbom, waarmee Nederland weer een stukje veiliger is geworden.

Lees meer
23 apr 2018|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Graven met explosiegevaar (Volkskrant, 23-04-2018)

De Tweede Wereldoorlog liet enorme hoeveelheden bommen en granaten achter in de Nederlandse bodem. De Explosive Clearance Group graaft ze op. `Soms ploegt een boer zijn hele leven lang over een vliegtuigbom.’

Is het een bom? Een landmijn? Of toch een granaat? Het enige wat het schrille gepiep van de magnetometer van Bas Maassen (33) garandeert, is dat hier ijzer in de grond zit. Eerder op de dag vonden Maassen en zijn collega-speurders al een lege rookgranaat- ooit gebruikt door de Duitsers om rookgordijnen aan te leggen- en een lading geweerpatronen. De gebruikelijke rotzooi groeven ze ook op: spijkers en hoefijzers. Maar dit is zeker iets anders. ‘Dit gat is twee meter diep’, zegt Maassen van onder zijn witte helm. ‘Op zo’n diepte vind je geen hoefijzers.’

Helaas: vals alarm. In de grond onder het weiland in Blitterswijck, niet ver van Venray, zit ijzeroer, een soort ijzererts. De magnetometer, die verstoringen in het magnetisch veld meet, slaat ook daarop aan. Zo voorzichtig als Maassens collega in de graafmachine het gat uitgroef vanwege het explosiegevaar, zo snel schept hij de berg zand en klei terug in het gapende gat. Soms vinden ze dagenlang enkel oud ijzer, vertelt Maassen. Tot ze ineens op een granaat stuiten en oog in oog staan met de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. ‘Daar doe je het voor.’

Tussen 1940 en 1945 liet het onvoorstelbare geweld tussen geallieerden en nazi’s diepe sporen achter in de Nederlandse bodem. Van de miljoenen vliegtuigbommen, mijnen en granaten die de strijdende partijen over en weer gooiden, kwam naar schatting 10 procent niet tot ontploffing: de blindgangers. Deze achterblijvers veroorzaken nog altijd problemen bij het bouwen van nieuwbouwwijken, het leggen van sporen of het verleggen van rivieren. Dat een bom bij het afwerpen niet is ontploft, houdt niet automatisch in dat het explosief niet werkt. Raakt een heipaal een ondergrondse bom, dan is de kans op een explosie aanwezig.

Om ernstige ongelukken op de bouwplaats te voorkomen, spoort het bedrijf Explosive Clearance Group (ECG) explosieven op en haalt ze op een veilige manier uit de grond, waarna ze door Defensie tot ontploffing worden gebracht. Sinds 2005 stelde het bedrijf van oprichter Frans Pas (67) meer dan 25 duizend explosieven uit de Tweede Wereldoorlog veilig. ‘We vinden ze op de raarste plekken’, zegt Pas op het kantoor van ECG in Wijchen. Langs de muur blinkt een vitrine met explosieven, propagandapamfletten en flessen bier en gin uit de oorlog. ‘Soms ploegt een boer zijn hele leven over een vliegtuigbom die 60 centimeter onder het maaiveld ligt.’

Joegoslavie
Al twintig jaar is Pas professioneel explosievenjager. De eerste jaren in loondienst voor het wegenbouwbedrijf waar hij als afdelingsleider werkte, daarna voor zichzelf met ECG. Tot 1998 was het opsporen van explosieven voorbehouden aan de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD). Die kwam pas kijken als er bij het graven op de bouwplaats een explosief was gevonden. Maar de aannemers, die iedere keer met een granaat in hun hand stonden, drongen steeds sterker aan op preventief zoeken.’ Tegelijkertijd nam de druk op het defensieapparaat toe door geld en tijdverslindende uitzendingen naar onder andere het voormalig Joegoslavië. Het Rijk besloot daarop de markt voor het opsporen van explosieven te privatiseren. Grote bouwbedrijven als Dura Vermeer, maar ook Rijkswaterstaat en ProRail moeten bedrijven als ECG nu inhuren als zij aan de slag willen in voormalig oorlogsgebied. Van de kosten die zij kwijt zijn aan explosievenopsporing, neemt de overheid maximaal 70 procent op zich.

Luchtfoto’s
Voor de speurders hun magnetometers uit het magazijn halen, zoeken de zeven historici die ECG in dienst heeft bij iedere opdracht uit of er überhaupt een kans bestaat dat er op een plek bommen liggen. Daarvoor raadplegen zij de miljoenen luchtfoto’s in de Nederlandse, Engelse, Schotse en Amerikaanse oorlogsarchieven. Op een groot projectiescherm laat historicus Henny van der Burgt (46) een reeks foto’s uit 1944 van een weiland met kraters zien. Op sommige foto’s is de rook van de ontploffingen nog niet opgetrokken. Van der Burgt: ‘Zien wij dat er ergens een inslag is geweest, dan weten onze veldwerkers waar ze moeten zoeken.’

De meeste explosieven liggen in Gelderland (met name in de Betuwe) en de kop van Limburg, de gebieden waar aan het einde van de Tweede Wereldoorlog de geallieerde operatie Market Garden vastliep op het Duitse verzet. Ook in steden als Enschede, dat meermaals slachtoffer werd van een vergissingsbombardement door de geallieerden, en op luchthavens als Eindhoven Airport zijn veel explosieven in de grond blijven steken. Hoe diep een bom ligt, hangt af van het gebied, zegt Pas. ‘In de zandgrond in het oosten vind je soms al op 50 centimeter bommen, terwijl een vliegtuigbom in de slappe veengrond in het westen zo 10 meter diep kan liggen.’ Als de historici vaststellen dat er zich dicht aan de oppervlakte explosieven bevinden, komen de veldwerkers van ECG in actie. Die kunnen met hun meetapparatuur tot 4 meter onder de grond reiken. Wil de opdrachtgever nog dieper de grond in, dan graven de speurders een gat en meten zij daarna verder.

Het graven doen zij eerst met de graafmachine, dan met de schep, en ten slotte met de hand – anders is het risico om het explosief te raken te groot. Is het een vliegtuigbom, dan belt Pas’ team meteen de EOD, die het explosief tot ontploffing brengt. Is het explosief kleiner, een granaat bijvoorbeeld, dan mag Pas het opslaan tot hij in totaal 10 kilo springstof heeft verzameld. De EOD komt daarna alsnog om de boel te laten ontploffen.

Ondanks het gevaarlijke werk staat de teller van het aantal ongelukken bij ECG na 13 jaar op nul. Pas: ‘Eén keer kwamen we met de schrik vrij. Bij het veiligstellen van een mijn in Bergen, een paar jaar geleden, sprong het veiligheidsmechanisme eraf. Gelukkig was de mijn te verroest en viel de slagpin er niet in, maar op zo’n moment wordt het je even wit om de neus.’

Ooit zijn alle explosieven geruimd, beseft Pas. Dan is de grond van Nederland schoon en heeft ECG geen bestaansrecht meer. Althans, als er geen nieuwe oorlog uitbreekt. ‘Eens zijn we inderdaad klaar, maar dat duurt nog zo lang. Onlangs hoorde ik iemand schatten dat nog 65 procent in de bodem zit. Dat lijkt me veel, maar er is zeker nog een hoop te doen. Ik ga het einde van de Nederlandse explosievenopsporing niet meemaken, en mijn kinderen ook niet.

Om het hele artikel uit de Volkskrant te downloaden, klik hier

Bron: De Volkskrant, 23-04-2018 (geschreven door Dion Mebius)

 

 

 

Lees meer
16 apr 2018|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

“Duiken naar bommen in de Vluchthaven”

Alsof Darth Vader uit de film Star Wars in de Gorcumse haven is geland. Het geluid van de ademautomaat van een duiker galmt over het water. Zijn collega op het dek van duikwerkschip Triton vraagt of alles in orde is, wanneer de duiker aanstalten maakt om in de diepte te verdwijnen.

De deskundigen van ECG (Explosive Clearance Group) speuren in opdracht van aannemer de Vries & van de Wiel de bodem van de Vluchthaven af. Noodzakelijk, want op de bodem kunnen nog explosieven uit de Tweede Wereldoorlog liggen. Daarom werd deze op voorhand in kaart gebracht met behulp van een sonarschip. Het leverde zeventien verdachte locaties op. Nadat is vastgesteld wat die voorwerpen zijn, begint de Vries & van de Wiel aan de enorme baggerklus.

Dat bedrijf is onderdeel van de DEME Group uit het Belgische Zwijndrecht, specialist op het gebied van baggerwerkzaamheden. Rijkswaterstaat heeft het ingehuurd om de klus te klaren. ,,Dit werk heeft de nodige voorbereiding gevraagd”, zegt Harro van der Plas, proces- en omgevingsmanager van de Vries & van de Wiel. ,,Eind 2015, begin 2016 zijn we daar al mee begonnen.”

Rijkswaterstaat wilde zelfs al eerder beginnen. ,,Maar de aanbesteding duurde langer, omdat het baggeren van de Vluchthaven uiteindelijk werd ondergebracht in een groter onderhoudscontract”, legt woordvoerder Anneke Heinecke uit. De Vluchthaven is al jaren op sommige plaatsen te ondiep voor de binnenvaart. ,,Maar de schippers kennen die plekken.”

Van der Plas staat op de oever nabij de aanlegsteiger voor de binnenvaart. Het duikwerkschip ligt er enkele meters vandaan. ,,Hier hoeven de duikers maar een relatief klein deel van de bodem te onderzoeken”, vertelt hij.

Aan de hand van een kaart laat hij zien hoe groot het deel precies is. Daarop staat een schematische afbeelding van de Vluchthaven. In het midden zijn meerdere tinten blauw te zien. Richting de oevers wordt het rood. In het deel waar watersportvereniging De Merwede haar steigers heeft, zijn louter tinten rood te zien. Dat deel wordt ook gebaggerd, maar hoort niet bij deze klus.

Ook ter hoogte van de steiger waar de binnenvaartschepen die gevaarlijke stoffen vervoeren voor anker gaan, is het roodgekleurd. De kaart is gemaakt bij aanvang van het werk, begin februari. Inmiddels is er al heel wat bagger van de bodem verdwenen. ,,Het geeft goed aan hoe omvangrijk deze klus is”, zegt Van der Plas.

Volgens Heinecke moet er zo’n 47.000 kubieke meter baggerspecie uit de haven worden gehaald. ,,De kosten van dit werk, inclusief het zoeken naar niet-ontplofte explosieven, zijn geschat op 750.000 euro. Een exact bedrag is niet te noemen omdat het deel uitmaakt van een groter project.” Ter hoogte van de Krinkelwinkel ligt het schip waarop een kraanmachinist de bagger uit het water haalt. ,,Dat gebeurt met uiterste precisie”, vertelt Van der Plas. ,,De kraanmachinist ziet via een beeldscherm in zijn kraan wat hij onder water doet. Niet letterlijk, maar schematisch. Dat zorgt ervoor dat hij tot op de centimeter nauwkeurig kan werken. Zo’n baggerklus lijkt gewoon een kwestie van scheppen, maar het is een kunst op zich en vraagt om vakmanschap.” De volle baggerschepen gaan naar een depot in het Hollands Diep.

Voordat de kraanmachinist met het baggerwerk kan beginnen, hebben de duikers dus eerst de bodem onderzocht. ,,Ze gebruiken daarvoor detectieapparatuur en bij grotere oppervlakten een raster dat ze laten afzinken. Zo kunnen ze vak voor vak onderzoeken. Ze werken aan de hand van GPS-coördinaten, waardoor de bodem letterlijk centimeter voor centimeter wordt afgezocht. Het zicht onder water is wisselend. Met name aan de kant is het water nog wel eens troebel.”

De duikers hebben inmiddels vastgesteld dat vijftien verdachte objecten geen bedreiging vormen. ,,Oude fietsen, ijzeren platen en een oude sluisdeur. Die lag in de hoek waar vroeger een sluisdeurendepot was. Dat lag onder water en bij het ruimen zijn ze er blijkbaar een vergeten.”

Het is tot nu toe de meest opmerkelijke vondst. Al is nog niet duidelijk wat de twee laatste objecten zijn. Die liggen midden in de vaargeul en worden pas in de loop van deze maand of volgende maand onderzocht door de duikers. Wanneer ook deze veilig blijken te zijn, kan het baggerwerk door en is de klus eind mei geklaard. ,,Mochten het wel explosieven zijn, ontstaat er een ander scenario”, vertelt Van der Plas. Een sluisdeur lag in de hoek waar vroeger een sluis­deu­ren­de­pot was. Dat lag onder water en bij het ruimen zijn ze er blijkbaar een vergeten.

Dan moet de gemeente Gorinchem in actie komen. Die heeft wettelijk de plicht om de vondst melden bij de Explosieven Opruimingsdienst Defensie. Die specialisten bepalen vervolgens wat er moet gebeuren. ,,Daar zijn draaiboeken voor”, zegt een gemeentewoordvoerder.

De scheepvaart moet sowieso rekening houden met het baggerwerk in de Vluchthaven.

,,Schippers kunnen de haven niet zo maar binnenvaren”, legt Heinecke uit. ,,Wie er wil aanleggen, moet dat overleggen met onze mensen van het Regionaal Verkeerscentrum in Dordrecht. Via onze berichten aan de scheepvaart is ook bekend dat er in de Vluchthaven gewerkt wordt.”

Bovendien staat op de Punt aan de Merwede ook nog eens twee tekstborden dat de scheepvaart op de rivier waarschuwt voor de werkzaamheden.

Leden van watersportvereniging De Merwede moeten ook over het ‘werkterrein’ als zij hun haven willen verlaten. Van der Plas: ,,Zij melden zich vooraf en krijgen een seintje wanneer het veilig is om te passeren. Van vrijdagavond tot en met zondag ligt het baggerwerk stil, dus dan kunnen ze de haven vrij in- en uitvaren.

Op andere dagen moet dat in overleg, met het oog op de veiligheid. Onderling overleggen onze mensen ook steeds met elkaar. Dat is nodig om de veiligheid te waarborgen. Niet alleen van de duikers, maar van iedereen op het water.”

Bron: AD, 15-04-2018

Lees meer
6 mrt 2018|ECGProjecten
Posted by Dennis Lodewijk

Regionaal Historisch Centrum Eindhoven

Voor een omvangrijk onderzoek naar mogelijk aanwezige conventionele explosieven in de bodem, voert de afdeling vooronderzoek van ECG momenteel archiefstudie uit in het Regionaal Historisch Centrum in Eindhoven. Zo te zien, zijn we hier nog wel even bezig!

Lees meer
logo VEO
28 feb 2018|Branche
Posted by Dennis Lodewijk

Certificatieplicht OCE in Arbobesluit

Het opsporen van Conventionele Explosieven (CE) die als gevolg van WOII in de (water)bodem zijn achtergebleven, mag op grond van het Arbobesluit alleen plaatsvinden door bedrijven die hiervoor gecertificeerd zijn.

Hieronder wordt de wettelijke grondslag en werkingssfeer van deze certificatieplicht toegelicht.

In artikel 4.10 van het Arbobesluit is bepaald dat bedrijven die werkzaamheden samenhangende met het opsporen van Conventionele Explosieven (CE) verrichten in het bezit dienen te zijn van een “procescertificaat opsporen conventionele explosieven dat is afgegeven door Onze Minister of een certificerende instelling”. De certificatieplicht geldt per 2007.

In artikel 4.17f van de Arboregeling wordt als grondslag voor certificatie van opsporingsbedrijven verwezen naar het Werkveldspecifieke certificatieschema voor het systeemcertificaat opsporing conventionele explosieven (WSCS-OCE), zoals opgenomen in bijlage XII van de Arboregeling.

Certificatie van opsporingsbedrijven vindt plaats door hiertoe door de Minister van SZW aangewezen certificatie-instellingen. Momenteel is alleen TÜV Nederland als zodanig aangewezen.

De Arbowet- en regelgeving is van toepassing op iedereen die in Nederland arbeid verricht (artikel 1 Arbowet), overigens ook als deze arbeid wordt verricht door een buitenlandse onderneming. Op grond van artikel 2 van de Arbowet geldt deze “wet en de daarop berustende bepalingen” ook voor arbeid verricht binnen de exclusieve economische zone (EEZ).

Lees meer
28 feb 2018|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Opsporing op de Waddeneilanden

Door het lage water komen er veel Conventionele Explosieven (CE) vrij te liggen op één van onze projecten op de Waddeneilanden. Mooi moment voor ECG om weer een ruimslag te maken!

Lees meer
20 feb 2018|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

Opsporing in de omgeving van Ooijen en Wannsum

Tijdens explosievenopsporing voor het project Ooijen – Wanssum worden door ECG met grote regelmaat achtergebleven munitieartikelen gemeten, aangetroffen en veiliggesteld. Tot nog toe zijn alle munitievondsten conform de verwachting zoals deze is verwoord in het door ECG uitgevoerde vooronderzoek. Zo zijn er diverse granaten van Duitse, Engelse, Amerikaanse en zelfs Russische makelij aangetroffen en uit de bodem verwijderd. Een risicovolle, maar belangrijke klus!

Lees meer
27 okt 2017|Projecten
Posted by Dennis Lodewijk

In Volkel gaan weer bommen de lucht in

VOLKEL – Met twee doffe knallen kwam er in Volkel vrijdagmiddag een einde aan twee door Explosive Clearance Group BV (ECG) opgespoorde, Amerikaanse vliegtuigbommen uit de tweede wereldoorlog. De bommen lagen onder de bodem op een terrein aan Hoogveld Zuid, waar TPSolar nu kan beginnen met de bouw van een zonnepark.

De wegen in de omgeving waren voor de veiligheid korte tijd afgesloten. De grootste bom, duizend pond, stond rechtop in de grond, op drie meter diepte. Die was afgedekt met 400 kuub zand. De ontploffing van dit exemplaar veroorzaakte wel een zandpluim, maar veel minder groot dan de zwaarte van de bom zou doen vermoeden. Wel was op tweehonderd meter afstand de trilling van de explosie nog voelbaar.

Anders was het met de tweede bom, een 260-ponder. Die werd gevonden op zeventig centimeter onder het maaiveld. Die explosie veroorzaakte een enorme zandpluim die de lucht in ging. Volgens Antwan Verhoeven van de Explosieven Opruimingsdienst, die de bommen tot ontploffing bracht, was er bewust voor gekozen de explosieven niet naar het gemeentelijke springterrein verderop te verplaatsen. ,,Het waren allebei scherpe bommen”, alus Verhoeven. ,,Dan hadden we de ontstekingen eerst moeten demonteren. Dan moet er voor de veiligheid eerst een hele constructie omheen worden gebouwd. Wat we vandaag doen is veel eenvoudiger en sneller. we hebben gewoon slagpijpjes geplaatst bij de twee putten. We tellen af van drie tot een en dan gaan ze.”

En zo ging het ook. Amper een kwartier na de ontploffing werden de wegen in de omgeving weer vrijgegeven. Volgens de Udense wethouder Frans van den Berg komt er nu nog een nacontrole van het terrein, waarna gestart wordt met de bouw van het zonnepark. Die neemt enkele maanden in beslag.

Bron: Brabants Dagblad (27-10-2017)

Lees meer
2 okt 2017|ECG
Posted by Dennis Lodewijk

Historici van ECG verrichten archiefstudie in Washington

De afgelopen week heeft voor de afdeling Vooronderzoek van ECG grotendeels in het teken van archiefstudie in Washington (USA) gestaan. In de ‘National Archives and Records Administration’ (NARA) zijn tienduizenden aanvalsplannen, gevechtsverslagen, kaarten en luchtfoto’s te raadplegen die onze historici van gedetailleerde informatie hebben voorzien. Hiermee heeft ECG een schat aan informatie opgehaald, dat ons meer inzicht kan geven over de mogelijke betrokkenheid van uw projectgebied bij oorlogshandelingen.

 

Lees meer

 

  • <
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • >

Contactpersoon:
Dhr. Ing. R. (Richard) Jacobs
Nieuweweg 210
6603 BV Wijchen
Nederland

Postadres:
Explosive Clearance Group
Postbus 332
6500 AH Nijmegen
Nederland

Home
Over ECG
Projecten
Certificaten
Vacatures

Vooronderzoek
Risicoanalyse
Detectie
Benaderen en veiligstellen
Vliegtuigberging

© 2024 Explosive Clearance Group | Alle rechten voorbehouden | Privacy verklaring

  • English